augustus

'We mogen blij zijn dat er een introductie is'

Het centrale deel van de introductieweek Fontys Purple, die deze maandag start en tot en met donderdag duurt, staat eigenlijk al maanden vast. Nieuwe maatregelen van het kabinet hebben er hoofdzakelijk toe geleid dat ingegrepen moest worden in de eigen activiteiten van de opleidingen.

De organisatie van de introductie voor eerstejaarsstudenten begon in maart op de oude manier met de voorbereidingen. “Door die plannen kon al snel een streep vanwege de coronacrisis”, vertelt projectleider Nicolette Koot.

“We hebben toen de keuze gemaakt voor programma’s die we zouden kunnen opschalen, in plaats van er steeds dingen te moeten uithalen.”

Veel online
Het centrale programma bevat daarom Purple vorig jaar, beelden als deze zijn nu ondenkbaar.veel online onderdelen, terwijl het aantal mogelijkheden voor fysieke ontmoeting van studenten beperkt is. Het voldoet al sinds maart aan de Covid-19-richtlijnen en er is weinig in veranderd, aldus Koot.

Iedere opleiding kreeg van haar team een volledige Purple Planner en kon zelf de keuze maken welke onderdelen ervan het wil volgen.

Daarnaast hadden ze de vrijheid om dit programma aan te vullen, volgens de Covid-19-richtlijnen. Op 6 augustus maakte premier Rutte echter tijdens een persconferentie aanvullende maatregelen bekend met het oog op introductieprogramma’s.

Koot: “Naar aanleiding daarvan zijn de plannen van alle introcommissies goed tegen het licht gehouden en waar nodig aangepast.”

Drankspelletjes eruit
Zo bleken er bij sommige opleidingen drankspelletjes in te zitten. “Terwijl de overheid heeft aangegeven dat hierbij geen druppel alcohol mag worden gedronken”, aldus de projectleider.

“Maar ook alle ‘gezelligheidsactiviteiten’ zijn eruit, wat natuurlijk erg jammer is. Die vormen toch de basis van het elkaar leren kennen.”

Niettemin beginnen bijna alle instituten in de zeven lesplaatsen van Fontys – Eindhoven, Tilburg, Venlo, Sittard, Den Bosch, Veghel en Utrecht – deze maandag met activiteiten waarbij de nieuwe studenten in kleine kring met elkaar kunnen kennismaken. Sommige opleidingen hebben een rondleiding georganiseerd, andere een sportdag.

“Waarbij sporten alleen is toegestaan als het een informatief karakter heeft”, weet Koot. “Een volleybaltoernooi houden mag bijvoorbeeld niet, maar een volleybalspel dat de onderlinge kennismaking bevordert weer wel.”

Purple Experience
Een tweede onderdeel met fysieke ontmoeting staat alleen in Eindhoven en Tilburg geprogrammeerd: de Purple Experience. Daarbij krijgen studenten in kleine groepen een indruk van de stad waarin zij gaan studeren.

In Eindhoven gebeurt dat in het Klokgebouw, met maximaal veertig deelnemers per groep. In de iets kleinere Tilburgse Koepelhal bevat elke groep dertig mensen.

Het was de bedoeling dat Fontys Venlo ook een eigen ‘Experience’ zou krijgen, maar die is afgeblazen. Het enige wat Koot daarover kwijt kan is dat ‘in goed overleg met de gemeente vastgesteld is dat het daar net niet haalbaar was’: “Wellicht volgend jaar wel.”

De locatie Venlo heeft op maandag alleen een online programma. Volgens Koot is dat ingegeven door het feit dat er veel buitenlanders Geen drankspelletjes dit jaar.studeren die van ver moeten komen. Dinsdag is er wel een campusdag voor eerstejaars van de Pabo en Hogeschool Techniek en Logistiek.

Biercantus
Grotendeels verloopt Purple op alle locaties echter online. Studenten kunnen opstaan met een online workout, krijgen ontbijttips, kunnen chillen met een online dj of meezingen en een drankje drinken tijdens de Purple (bier)cantus.

In plaats van met een groot festival wordt Purple donderdag eveneens online afgesloten. Om 19.00 uur start een pubquiz tussen Fontys-opleidingen en vanaf 20.30 uur draait DJ Molly een set. Koot hoopt dat studenten elkaar hiervoor opzoeken, om er ‘in groepjes van maximaal zes personen’ van te genieten.

“Natuurlijk weet ik ook wel dat studenten het liefst het oude programma hadden willen hebben. Maar dit is de realiteit en we mogen blij zijn dat we nog een introductie hebben.” [Tim Durlinger]