We hebben onze eigen rave cave

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijd. Deze keer: Mauro (22) studeert ICT in Eindhoven.

“Ik liep stage bij een groot bedrijf. Na drie weken stage werd ik verplicht om thuis te werken, dus heb ik mijn huis ingericht als een kantoor. Nu kan ik zo veel mogelijk de werktijden van mijn stage aanhouden. Het is moeilijk om te focussen als je zo lang thuiszit. Gelukkig is het einde in zicht en dat helpt met de motivatie. Ik moet nog ongeveer vier weken stage lopen.

Nu ik thuis zit, kan ik veel uitgebreider koken. Dat vond ik altijd al leuk, maar had er nooit echt de tijd voor. Ik kijk wel eens kookprogramma’s op YouTube voor lekkere gerechten. Ik heb laatst bijvoorbeeld zelf frikandelbroodjes gemaakt. Heel simpel en het is supergezellig om dit te maken terwijl je met huisgenoten een biertje kan drinken en lachen.

Ik ben ook bezig met projectjes in huis. Ik heb LED-lichten uit China besteld om een soort club te maken in ons studentenhuis. In de kelder is het superdonker, dus de perfecte plaats om dit te doen. Ik heb software op mijn computer die ervoor zorgt dat de lichten reageren op de muziek. Hierdoor lijkt het net alsof je op een festival staat.

Het is jammer dat we niemand kunnen uitnodigen, maar met negen huisgenoten kunnen we ook al een prima feestje houden in onze ‘rave cave’.

Een ander projectje van me is om mijn studentenkamer helemaal ‘smart’ te maken. Ik ben nu bezig met het maken van een soort homecontroller waarmee ik bijvoorbeeld het licht aan en uit kan zetten. Ik gebruik daar nu apps voor, maar uiteindelijk wil ik dit ook zelf gaan programmeren." [Kasper Wienk