Tilburg,
2021

We hebben een eigen minor bedacht

Iedereen wordt geraakt door de coronapandemie. In deze serie korte verhalen van Bron lees je wat studenten bezighoudt tijdens deze crisis. Deze keer: Bart (20), student Docent Beeldende Kunst en Vormgeving in Tilburg.

“Ik kon de afgelopen tijd veel fysiek bezig zijn voor de opleiding. Terwijl iedereen thuis zat, had ik samen met vijf andere studenten een eigen minor bedacht: het huren van een atelier waarin we samen kunst maken. We waren blij dat dit idee werd goedgekeurd.

We worden als docent en beeldend kunstenaar opgeleid, maar wij krijgen niet geleerd hoe het is om een eigen atelier te huren en daarin te werken. Dit hebben we dus gedaan om een beetje van het echte werkveld te proeven. In de toekomst moeten wij dit ook doen.

Door deze geniale zet konden we fysiek bij elkaar komen tijdens de crisis. Een bijkomend voordeel is dat we alles konden doen zonder het toekijkende oog van docenten. Wij zijn daar vrij, en dat geeft rust.

Het zijn nog maar vier weken tot het einde van het jaar. Ik ben aan het aftellen en naar de tentamenweek aan het toewerken. Het is de afsluiting van een jaar met veel coronagekte. Eindelijk ligt nu het afstuderen in het verschiet. Hopelijk wordt dit een jaar waarin alles weer normaal wordt.” [Kasper Wienk]

Elle van den Goorbergh
2021
Inderdaad veel Coronagekte - helaas ook bij Fontys - maar allerminst gekke Fontysstudenten, deze aankomende studenten Beeldende Kunst en Vormgeving uit Tilburg. Naar mijn mening studenten die wat ze gedurende hun opleiding geleerd hebben: het innemen een kritisch reflectieve houding, zelfregie pakken voor je studie, en daadwerkelijk werkplekleren, 100% in de praktijk hebben gebracht. Alle lof voor deze helden. Zij dachten en denken echt groter!