COLUMN, Rens van der Vorst,
februari
2021

Wat zou Barney ervan vinden?

Als we de wereld écht willen verbeteren, moeten we ophouden met dat positieve gelul. Multidisciplinariteit, samenwerken, uitdagingen, inlevingsvermogen. Dat schiet niet op.

Immers, aangename mensen passen zich aan hun omgeving aan, onaangename mensen willen de wereld veranderen. Steve Jobs was geen gezellige meeloper.

Negativiteit. Kritiek. Klagen. Zeiken! Dát zijn goede eigenschappen voor wereldverbeteraars. En, het is moeilijker dan je denkt. Iedereen kan kritiek hebben, maar slechts weinigen tillen het naar het niveau waarop klagen kunst wordt. De allerbeste is Raymond van Barneveld. De Dali van de Downside. De Koons van de Keerzijde.

Uit een interview met Barney: “Ik verzamel, maar binnenkort heb ik alles verzameld. Ik Netflix, maar binnenkort heb ik alles gezien. Ik verdien geld, maar de helft moet naar de belasting. Ik deed mee aan ‘Het Perfecte Plaatje’, het leidde tot haat op Facebook.”

In hetzelfde interview analyseert Barney een draadloze telefoonoplader: “Is dit apparaatje draadloos? Dat ding moet toch ook in het stopcontact, of niet? Dat moet toch ook opladen? Da's toch een uitvinding van niks?! Want kijk: als ik mijn telefoon op zo'n platformpje leg en ik wil effe teksten, dan haal ik mijn telefoon eraf, toch? Dan laadt hij niet meer op. Maar met een stekkertje eraan kan dat gewoon wel.”

Het lijkt zeiken, maar het is goud waard.

Mijn studenten zijn vaak zo tevreden met hun idee voor een wereldverbeterende technologie, dat ze hun kritisch vermogen verloren zijn. Daarom stel ik na elke trotse presentatie tegenwoordig slechts één vraag:

Wat zou Barney hiervan vinden?

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Waarom je altijd wilt winnen van je navigatieysteem'. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef.

Willie
2021
Zó waar wat je schrijft!
Bert
2021
Eigenlijk heeft Rens het hier over een belangrijke fase in het design-denken proces. Het testen of becommentariëren van een ontworpen oplossing door meerdere, verschillende criticasters, waardoor de bedenker te weten komt waar verbeteringen nodig zijn. Of misschien het ontwerpproces opnieuw van start mag. Soms irritant, meestal inspirerend !
Sander
2021
En alleen de echte groten sparen ook zichzelf niet. "Noem me dan maar een loser of zwakkeling want zo voel ik me namelijk ook!", aldus Barney 15 december 2019.
Rens van der Vorst
2021
Of, in zijn autobiografie: Heb ik zo'n dure geluidsinstallatie, doet ie pijn aan mijn oren.
Victor
2021
Dat is een passende reactie van Paul :) Of zou het toch Barney zijn?
Bij de minor Ondernemerschap hebben we het onderdeel "spar met een eikel", waarbij de opdracht is om zo kritisch mogelijk te zijn over de wereldverbeterende ideeën. In eerste instantie vond ik dat maar vreemd, maar nu zie ik het eigenlijk als de perfecte benaming voor dit onderdeel. Leve de eikels van deze wereld!
Rens
2021
Juist... ! Ik voel me vreemd vereerd door de laatste uitroep!
Paul
2021
Wat een slechte column :-)