COLUMN, Tina ten Bruggencate,
december
2023

Wat voor docent ben jij?

Er zijn weer kanjers van collega’s genomineerd voor docent van het jaar zag ik. Een mooi en belangrijk initiatief. Dat deed me denken aan het docentschap en de verschillende docenten die er zijn.

Een van mijn collega’s is bijvoorbeeld een uitgesproken docent. Studenten noemen hem vaak de beste docent die ze hebben gehad. Hij kan nogal extreem en flamboyant zijn. Zo heeft hij uitgesproken ideeën over hoe je als professional eruit moet zien. Hij oefent zijn vak met passie uit en leert de studenten veel vanuit zijn uitgebreide praktijkervaring. De andere kant van de medaille is dat hij soms confronterend kan zijn en zijn voorkeuren kan hebben voor studenten.

Ik heb ook collega’s die wat minder flamboyant zijn, maar die betrouwbaarheid en rust uitstralen. Die altijd voorbereid zijn, structuur houden en heel stabiel voor de klas staan. Die al jaren zonder veel op te vallen er zijn voor de studenten, en die bescheiden op de achtergrond opereren. Studenten voelen zich over het algemeen prettig bij hen.

Ik vraag me wel eens af wat ik prettig gevonden zou hebben als student en welke docenten indruk op mij hebben gemaakt? Mijn afstudeerbegeleider op de universiteit zat duidelijk in de categorie flamboyant. Onze gesprekken vonden plaats in zijn kamer waar we allebei (illegaal) de ene sigaret na de ander opstaken en waar hij met een cowboyhoed op, met veel passie vertelde over zijn vak neuropsychologie.

Maar ik herinner me ook de inhoudelijk sterke docenten die rust en kennis uitstraalden en waar ik gebiologeerd naar luisterde. Mijn docent wetenschapsfilosofie bijvoorbeeld. Dus een combinatie van beide soorten docenten en alles er tussenin lijkt me ideaal.

Studenten houden ons wat dat betreft een spiegel voor en lesgeven confronteert je met jezelf. Bovendien kun je als docent soms met de ene student lezen en schrijven en met de ander niet zoveel hebben. Dus de match en klik is belangrijk. In mijn loopbaan als docent heb ik wel één ding geleerd: hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe beter je functioneert als docent.

Ik ben benieuwd wat/wie voor jullie een goede docent is en wie op jullie indruk heeft gemaakt.

Tina ten Bruggencate is docent aan Fontys Hogeschool Toegepaste Psychologie en onderzoeker bij het lectoraat Mens en Technologie.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Freddy Hurkmans
December
2023
De fantastische docent, in mijn ogen: de vakidioot die het voor elkaar krijgt de meest complexe materie helder te presenteren. HET grote voorbeeld voor mij was mijn docent digitale techniek op het MBO. Meester Engelhart. Echt veruit de beste docent waarvan ik ooit de eer gehad heb om les te krijgen.

Hij kreeg het voor elkaar om op het MBO op zo'n niveau les te geven dat ik later op het HBO de eerste anderhalf jaar voor hetzelfde vak niets hoefde te doen. Of niets... aan klasgenoten uitleggen dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk was, en dan gewoon de manier uitleggen waarop ik het op het MBO leerde.
Hij kreeg het voor elkaar om aan een klas in paniek (want: het uur erna een proefwerk van een ander vak waarvan de helft van de klas niks begreep) de betreffende lesstof op zijn manier uit te leggen. Het laagste cijfer van de klas in dat proefwerk was een 8.

Zijn geheim? Zorgen dat je de lesstof zó goed begrijpt dat je tot de kern van de materie komt. Vanuit die kern kan je het helder uitleggen. Daarnaast had hij een engelengeduld en kon hij zich uitstekend invoelen in de student.

Hij is altijd mijn grote voorbeeld geweest. Voor mij was het dan ook een absolute eer dat op een gegeven moment een 3e jaarsstudent naar mij toe kwam met de opmerking: "als ik afgestudeerd ben ga ik eerst 5-10 jaar ervaring opdoen, daarna kom ik terug als docent. Jij bent daarbij mijn grote voorbeeld."
Voor mij was toen de cirkel rond. Helaas heb ik meester Engelhart nooit persoonlijk kunnen bedanken voor zijn invloed op mijn leven. Hij is veel te vroeg gestorven, ver voordat ik besefte hoe groot zijn invloed op mijn leven is.
Tina
December
2023
De cirkel is inderdaad rond zo, mooi om te lezen en hoe passend is de naam Meester Engelhart.