december
2021

Wat te doen als je een winterdip hebt?

Het is kouder, de dagen zijn kort en de buitenlucht wordt vaak ingeruild voor een warm plekje binnenshuis. Voor sommigen vormen die ingrediënten dé combinatie voor het ontwikkelen van een winterdip. Wat doe je ertegen? Bron haalde tips op binnen Fontys.

Bij een winterdip zijn de natuurlijke dag- en nachtritmes van het lichaam verstoord. Je kunt je er somber door voelen, neerslachtig of moe. Je hebt geen zin om dingen te ondernemen en het verlaten van je bed lijkt de grootste opgave van de dag.

Francesca DijkmansFrancesca Dijkmans (23) is student Toegepaste Psychologie bij Fontys en lid van het bestuur van Frisse Gedachtes – een studentenbeweging die zich inzet voor een beter studentenwelzijn. Zij stelt dat de winterdip alles te maken heeft met daglicht. Beter gezegd: aan het ontbreken daarvan. “De zon is er minder en dat doet heel veel met het lichaam.”

Monique Schouten, decaan bij Fontys en van huis uit psycholoog, adviseert daarom regelmatig naar buiten te gaan. “Doe daglicht op. Als het kan in de ochtend, omdat je dan te maken hebt met meer blauw licht. Dat blauwe licht remt de melatonine-aanmaak, wat er vervolgens weer voor zal zorgen dat je je minder slaperig of moe voelt.”

Maak dopamine aan
Eenmaal buiten zou het goed zijn om een wandeling te maken. Of beter nog: te sporten. “Zorg er in ieder geval voor dat je in beweging blijft zodat je het gelukshormoon dopamine aanmaakt. Het liefst een kwartier tot half uur per dag”, vervolgt Schouten.

Wat ook kan helpen, is het innemen van extra vitamine D. Bijvoorbeeld in de vorm van supplementen, maar het zit daarnaast ook in bepaalde soorten vlees en vis, avocado of eieren.

De volgende tip komt van student Francesca. “Ga mediteren. Voor sommige mensen is dat een drempel, maar het doet wel veel. Meditatie kan je tot rust laten komen. Het kan je bewust maken van bepaalde dingen.”

Monique SchoutenSchouten sluit zich daarbij aan en zegt: “Met mediteren richt je je op je ademhaling. Je wordt rustig, waardoor je stressniveau zakt. Je verlegt als het ware je aandacht en zorgt ervoor dat het gepieker op een zijspoor terechtkomt.”

Lief zijn voor jezelf
Andere adviezen die zowel Francesca als Schouten geven zijn het aanschaffen van een daglichtlamp of -bril, gezond eten en het organiseren van leuke dingen. Maar vooral ook: wees lief voor jezelf.

“Houd een schriftje bij waar je iedere dag drie dingen in schrijft waar je dankbaar voor bent”, zegt Schouten. En Francesca: “Wees niet te streng voor jezelf. Accepteer dat je niet altijd lekker in je vel zit.”

Studenten die kampen met een winterdip en daar graag hulp bij zouden willen krijgen, kunnen bij Frisse Gedachtes terecht. Verder geeft Schouten nog aan dat mensen met een winterdepressie – de zwaardere vorm van een winterdip – hulp moeten zoeken bij de huisarts. “De gevoelens die je dan hebt zijn veel heftiger, langduriger ook. Je bent dan niet af en toe down, maar continu depressief.” [Karen Luiken

Leontien
2021
Dank voor de praktische tips! Muziek werkt ook prima voor mij. Ik zou zeggen: ga los op je guilty pleasure! *plays: PSY-TRANCE, ERA - Ameno*