maart
2020

Wat je kiest ben je zelf

Het is een koude donderdagochtend in februari. Je zit in een groep nieuwe mensen, bijna startend met de training waarvoor je je enkele maanden geleden hebt aangemeld. De trainer schraapt zijn keel en stelt voor om met een voorstelrondje te beginnen. Je kent het wel, dat befaamde standaard supervoorspelbare voorstelrondje waarin uiteindelijk iedereen precies hetzelfde gaat vertellen. Je luistert met een nog enigszins slaperig hoofd naar de anderen, en dan is het zover… jij bent aan de beurt.

'Ik ben (jouw naam) en werk als (functietitel) bij (werkgever). Ik woon samen met (naam partner) in (stad/dorp) en heb (aantal/geen) kinderen.'

Als we ons voorstellen, of het nou in een voorstelrondje op een training, op een feestje, of in een column als deze is (ik doel op de schuine tekst hieronder), dan doen we dat eigenlijk aan de hand van eerder gemaakte keuzes. Alles wat hierboven tussen haakjes staat (behalve je eigen naam dan) betreft namelijk de keuzes die jouw identiteit bepalen. De keuze voor jouw beroep, jouw vrienden en partner, jouw woonplaats en levenssituatie. Al deze dingen zeggen iets over jou als persoon.

Dat is best eng, want dat betekent dat jouw keuzes bepalen hoe anderen jou zien. Letterlijk. Ook de keuze voor jouw outfit van vanochtend. Aan de andere kant biedt dat ook veel mogelijkheden. Namelijk dat je telkens de keuze hebt om te (her)bepalen wie je bent. Want zoals Einstein dat ongeveer zei: 'Als je kiest wat je koos, blijf je wie je was'.

‘De kunst van het kiezen’: misschien een goed idee voor een minor voor onze studenten?
Of als keuzevak.

Evelyne Meens neemt keuzes van zichzelf en anderen onder de loep en zet daarbij mensen graag aan het denken. Ze werkt bij Fontys als onderzoeker en expert Studentsucces en schrijft aan een boek over loopbaan- en levenskeuzes dat in het najaar uitkomt.

Miriam
2020
Leuke column Evelyne. Keuzevak in een geheel andere betekenis! Mooi...
Zie uit naar je boek!
Irene Triebels
2020
Mooi deze column. Ik zie uit naar jouw boek Evelyne!
Anneke Meens
2020
hi Evelyne,you are a very talented lady,looking forward to you reading your columns xx
Monique
2020
Leuk om je hier weer te ‘ontmoeten’. Heb met veel plezier je column gelezen. Herkenbaar en inspirerend. Blijf je graag volgen!
Els van Osch
2020
He Evelyne. Je eerste trouwe lezer heb je bij deze! En deze situatie is zoooo herkenbaar. Daarom doe ik dat als trainer nooit (meer). Ik laat mensen vaak in tweetallen met elkaar kennismaken a.d.h.v. een foto in hun telefoon. Dat is al meteen een keuze....wat wil je laten zien van jezelf. Daarna even vertellen wat je onthouden hebt van je gesprekspartner en dan door. Levert in pauzes altijd leuke gesprekken op voor nadere kennismaking.

Kunst van het kiezen zou inderdaad een mooi vak zijn (maar dan hopelijk anders dan huidige LOB/SLB graag).
Maarten
Wat een goed idee!
Jolien
2020
Mooi stuk en herkenbaar! Ik kijk uit naar meer!
Cindy Verouden
Leuk! Mooi mens;-)
Lino Boekelman
2020
De kunst van het kiezen als keuzevak. Geniaal!
Wendy de Jong
2020
Leuk Evelyne! Ik maak nu de keuze om jouw columns te gaan lezen :-)
Michelle van der Burg
2020
Heel herkenbaar Evelyne! Leuke eerste column!
Minette van den Bemd
Mooie column, Evelyne.