juli

Wat is een missverkiezing zonder bikinironde?

Fontys-student bij de mooiste twaalf van Nederland

Als eerstejaars Communicatie in Eindhoven leert Carlijn Megens uit de boeken hoe je jezelf als merk in de markt kunt zetten. Sinds half mei kan de Fontys-student dat rechtstreeks in de praktijk brengen, als een van de twaalf finalisten van de miss Nederland-verkiezing. “Ik leer hier veel van.”

Een knap gezicht, een mooi lichaam en een mooi verhaal. De combinatie van die drie maakt een miss, is Carlijns conclusie. Ze zit nu een week of zes in het circus dat een nationale missverkiezing is, en weet dat het niet alleen om de buitenkant gaat. “Maar ook niet alleen om de binnenkant.”

Met andere woorden: er moet wel wat te zien zijn. Carlijn heeft een duidelijke opvatting over de bikinironde, onlangs in Amerika in de ban gedaan. Deze zou achterhaald zijn omdat de focus in schoonheidswedstrijden steeds minder op het uiterlijk ligt. Carlijn: “Er is volgens mij niks mis met een mooi, gezond, Nederlands lijf. Ik train altijd hard en wil dat graag laten zien. Wat is een missverkiezing zonder bikinironde? Alle aandacht gaat nu uit naar dat onderwerp, maar deze ronde is Carlijn Megenser maar eentje van de vier.”

Goede doelen
Liever concentreert Carlijn zich op het programma. Voordat op 9 juli in het AFAS Circustheater in Scheveningen miss Nederland 2017 Nicky Opheij haar opvolger kroont, laten de aspirant-missen zich op tal van plekken zien.

Ze gingen naar Sicilië voor een fotoshoot, ze geven acte de présence op tal van evenementen en zetten zich in voor goede doelen, bijvoorbeeld de stichting Hulphond.

Jezelf laten zien
Twee jaar eerder had ze dit nooit gedaan, zegt Carlijn. “Het leek me leuk om modellenwerk te doen, maar ik durfde niet echt een stap te zetten. Toen kwam deze missverkiezing voorbij, ik zei tegen mezelf: je moet toch een keer naar buiten treden. Ook omdat ik straks graag tv-programma’s wil presenteren. Je moet dan wel jezelf laten zien.”

Is een missverkiezing de meest logische manier om bij de tv te komen? “Niet direct natuurlijk, maar je komt op deze manier wel veel mensen uit die wereld tegen.” Carlijn wil uiteindelijk programma’s presenteren die iets met kinderen of jongeren te maken hebben: “Ik kan goed overweg met kinderen, ik merk altijd dat er een klik is. Het lijkt me leuk om met kinderen van een jaar of 10 te praten over allerlei vraagstukken.”

Stap verder
Nu ze de drempel van willen-maar-niet-durven eenmaal over is gaat het snel: “Er wordt van je verwacht dat je je overal en op alle mogelijke manieren presenteert, van fotoshoots tot de social media. Ik ben op dat gebied echt een stap verder gekomen.” En Carlijn kijkt goed om zich heen: “Ik hoor bij de jongste kandidaten. Ik ben 19 jaar, er is nog iemand van die leeftijd maar de rest is ouder. Van iemand van 26 die al langer in deze wereld zit, kun je veel leren.”

De wedstrijd geeft haar de gelegenheid om een aantal dingen die ze op de opleiding leert, direct in de praktijk te brengen. “Op school gaat het over branding en jezelf als een merk neerzetten. Dat is ook precies wat je doet om jezelf te onderscheiden van andere kandidaten. Andersom leer ik veel van marketing wat ik weer op school kan gebruiken straks.”

Miss Universe
Ondanks alle drukte sinds mei rondt Carlijn haar propedeuse af deze zomer, weliswaar met een herkansing eind augustus. “Iedereen op school leeft erg mee, medestudenten maar ook docenten en mijn slb’er zijn supertrots. Ik heb al gehoord van studenten die een kaartje hebben gekocht voor de finale.”

Mocht ze uiteindelijk degene worden die Nederland vertegenwoordigt in de miss Universe verkiezing (‘Een kans van één op twaalf, ik heb niet de indruk dat er iemand voorligt’), dan legt ze haar studie voor een jaar stil. “Want dat zou natuurlijk een superkans zijn.” [door Debbie Langelaan]