februari
2022

Wat had Ireen Wüst eigenlijk in China te zoeken?

Olympisch goud voor Wüst. Geweldig! Maar had ze eigenlijk wel in China moeten zijn? Dat land deugt immers voor geen meter op het gebied van mensenrechten. Topsport en ethische dilemma’s: bij Fontys start dit najaar een minor die daarop ingaat.

Waardecreatie binnen de Topsport, zo heet de minor die vanuit opleidingen SPECO Sportmarketing en Sportcommunicatie in Tilburg is ontwikkeld. Bedoeld voor SPECO-studenten en topsporters van binnen en buiten de Johan Cruyff Academy, maar ook voor andere geïnteresseerde studenten.

“Want topsporters of de interesse daarvoor zijn niet alleen bij SPECO of de Academy te vinden”, stelt Marc van der Linden. Hij is verbonden aan de Cruyff Academy en doende de minor verder vorm te geven. Dat doet hij samen met docent Sportcommunicatie Robert Kok en Soraya Khoeblal, onderwijsmanager bij de Economische Hogeschool in Tilburg.

Discussie
Natuurlijk kun je Ireen Wüst niet afrekenen op het feit dat zij deelneemt aan Olympische Spelen die in China worden gehouden. Maar de discussie erover mag en moet wel gevoerd. En dat gebeurt, in elk geval bij Fontys, nu nog nergens in ‘afgebakend onderwijs’.

Vanaf september dus wel, in deze minor over topsport versus maatschappelijke ontwikkelingen. “Je kunt vrijwel geen enkel thema meer aanraken zonder naar de ethische kant te kijken”, stelt Van der Linden.

Overigens is die maatschappelijke insteek slechts één kant van de minor: de term Waardecreatie duidt evengoed op de commerciële raakvlakken die met dit thema samenhangen en behandeld worden.

Etappes
Even toepasselijk als bijzonder is dat de minor wordt afgelegd in zeven etappes. Elke etappe duurt twee weken en gaat in op een specifiek onderwerp of thema. Die kunnen per semester verschillen, legt Van der Linden uit.

“Dit najaar valt de tweede etappe vlak na de Formule 1-race in Zandvoort. Dus gaan we dan met studenten aan de slag gaan met de combinatie Formule 1 en duurzaamheid. En de zesde etappe sluit aan bij het WK Voetbal in december, waarbij we het mensenrechtenverhaal van Qatar aan de kaak stellen.” [Tekst loopt door onder foto]

Als andere voorbeelden van actuele ethische kwesties rond topsport noemt Van der Linden de gokreclames rond uitzendingen van sportwedstrijden en de enorme bedragen die omgaan in E-Sports.

“Voordeel is dat wij heel veel externe deskundigen kunnen inschakelen. Via de Johan Cruyff Academy zijn er uiteraard lijntjes met FC Barcelona. Maar ook bij het wielrennen, de autosport, voetbal, zaakwaarneming en atletenmanagement; we hebben bijna overal wel contacten. Oud-studenten of anderszins.”

Adviezen van studenten
Het werkt ook twee kanten uit, leggen Van der Linden en Khoeblal uit. Van der Linden: “Neem de organisatie van de  Formule 1 in Zandvoort. Die kunnen ook een vraag om advies bij ons neerleggen. En daar kunnen studenten dan mee aan de slag.”

Max Verstappen aan het werkKhoeblal vult aan: “Daarmee kun je inspelen op wat er in het werkveld speelt. Vaak is daarvoor in de major geen ruimte. In zo’n minor kun je je veel sneller aan de actualiteit aanpassen.”

Dat de minor uit zeven etappes bestaat en van het ene naar het andere onderwerp ‘sprint’, kan volgens haar voor studenten ad hoc aanvoelen. Maar dat is juist goed. “Later in hun werkzame leven gaan ze dat ook tegenkomen. Dat er ineens iets oppopt waar je meteen mee aan de slag moet, gaan met die banaan.”

En daar houden de studenten ook wel van, of in elk geval de studenten marketing en communicatie, zo bleek de bedenkers van de minor uit klankbordgroepen van studenten uit die opleidingen.

“De gaten uit de major opvullen, de skills-portfolio aanvullen, veel gastsprekers van buiten: daar is veel enthousiasme voor”, stelt Khoeblal. “En voor topsporters die actief zijn in het buitenland, is deze minor ook prima op afstand te volgen.” [Jan Ligthart]

Robertr.kok
February
2022
@Frans Dat zijn nu precies de vragen die we studenten willen laten stellen. Goed dat je in je reactie die prachtige voorzet geeft.
Frans
February
2022
"Natuurlijk kun je Ireen Wüst niet afrekenen op het feit dat zij deelneemt aan Olympische Spelen die in China worden gehouden." Waarom niet?