juni

RoboHub

Wat gebeurt er in de honderden verschillende lokalen en ruimtes van een campus? In deze rubriek worden de krochten van Fontys opgezocht, worden deuren die normaal gesloten blijven geopend en vertellen zowel medewerkers als studenten wat zij in een bepaalde ruimte aan het doen zijn.

Boilerplate

Wie: Sem van der Worp, Sjors van Hees, Petar Vitanov, Alec de Jongh
Wat: derdejaarsstudenten mechatronica en elektrotechniek
Waar: RoboHub Eindhoven, Nexus-gebouw

Sjors: “Wij volgen de minor adaptive robotics en werken verder aan een robot die door een vorige groep is gebouwd. Zij hebben alle hardware ontworpen en wij schrijven nu de software. Volgende week reizen we naar Bordeaux om deel te nemen aan de jaarlijkse, internationale competitie RoboCup 2023.”

Sem: “Wij doen mee aan het onderdeel RoboCup@Work. Doel van de verschillende opdrachten die we moeten uitvoeren, is om onze robot autonoom verschillende objecten van tafel 1 naar tafel 2 te laten brengen. Herkenning, detectie en navigatie zijn daarbij belangrijk. Tijdens de competitie zijn er verschillende challenges. Haal je een makkelijke challenge, dan ga je door naar een moeilijkere uitdaging. Uiteindelijk volgt een finale voor de beste teams.

Alec: “Onze robot is uitgerust met speciale wielen, zodat hij in heel veel verschillende richtingen kan bewegen. Hij heeft sensoren die het speelveld overzien, waardoor hij weet hoe hij naar een bepaalde tafel toe moet rijden. Vervolgens gebruikt hij zijn camera om te zoeken naar het juiste object. We sturen hem aan met het Robot Operating System 2, dat verbinding maakt met alle verschillende systemen waar hij mee is uitgerust."

Sjors: “Op dit moment zijn we met de afwerking en optimalisatie bezig. Tijd is ook een factor in de competitie, dus de robot moet zo effectief mogelijk van de ene naar de andere tafel gaan. Deze robot is puur bedoeld voor de competitie, maar we leren hiermee wel hoe we een robot kunnen maken voor een industriële omgeving.”

Alec: “Het is voor ons de eerste keer dat we deelnemen aan de wedstrijd. Er doen studententeams mee uit de hele wereld. We strijden niet alleen tegen elkaar, vooraf wisselen we ook kennis met elkaar uit.

Sem: "De competitie duurt vier dagen, het is een hele ervaring."

Sjors: “Voor mij wordt een droom werkelijkheid. Als kind ben ik een paar keer naar de wedstrijd gaan kijken en nu mag ik zelf meedoen.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd