Venlo,
maart

De open werkplaats

Wat gebeurt er in de honderden verschillende lokalen en ruimtes van een campus? In deze rubriek worden de krochten van Fontys opgezocht, worden deuren die normaal gesloten blijven geopend en vertellen zowel medewerkers als studenten wat zij in een bepaalde ruimte aan het doen zijn.

Boilerplate

Wie: Jeroen Heuvelmans en Ton Kollenburg
Wat: Instructeurs techniek
Waar: werkruimte, Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek, Venlo

“We hebben hier een opleiding die zich focust op het ontwerpen van industriële producten. We hebben net een project afgerond met eerstejaars die hier pas een halfjaar zijn en waar ouders van zeggen dat ze nog geen fietsbandje kunnen plakken. Op deze manier krijgen ze toch wat zelfvertrouwen en bouwen ze producten die moeten bewegen door gebruik te maken van sensoren. Zo hebben studenten een festivaltegel ontworpen die licht geeft zodra je erop gaat staan, of beweegt een slimme plantenbak de plant dichter naar het licht als deze dat nodig heeft.”

Als instructeurs hebben we een kort lijntje met het onderwijs op het gebied van technische oplossingen. In deze ruimte leren we studenten tal van skills om verschillende disciplines onder de knie te krijgen. Ze werken hier onder meer met plaatmateriaal, ze leren frezen en houtbewerken. Daarbij is het van belang dat zij producten ontwerpen die gemaakt kunnen worden met de machines die hier staan. Daarnaast zeggen we altijd dat een product ‘slimpel’ ontworpen moet zijn, oftewel slim en simpel. Anders is het simpelweg niet te verkopen.” [Noëlle van den berg]