Koffiekamer Fontys TF

Wat gebeurt er in de honderden verschillende lokalen en ruimtes van een campus? In deze rubriek worden de krochten van Fontys opgezocht, worden deuren die normaal gesloten blijven geopend en vertellen zowel medewerkers als studenten wat zij in een bepaalde ruimte aan het doen zijn.

Boilerplate

Wie: Matthieu Onderdijk
Wat: Lecturer practitioner
Waar: Fontys Paramedische Hogeschool

Logo wat doe jij hier“Ik ben lecturer practitioner op een Professionele Werkplaats (PW) in Maastricht. Dat is een samenwerkingsverband tussen Fontys Paramedische Hogeschool, het academisch ziekenhuis MUMC+ in Maastricht en de naastgelegen Maastro Clinic waar radiotherapie (bestraling, red.) wordt gegeven bij de behandeling van kanker.

Elke donderdag ben ik samen met derde- en vierdejaarsstudenten van de opleiding Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT) op deze PW aan het werk. Ik ben samen met mijn collega Jørgen van den Bogaard verantwoordelijk voor hun leerprocesbegeleiding, ik geef regelmatig workshops en voer zogeheten intermediate gesprekken met studenten waarbij we kijken hoe ver een student staat in zijn leerproces. Dat ben ik nu allemaal aan het voorbereiden.

Wij vinden dat onderwijs zoveel mogelijk moet plaatsvinden in authentieke leersituaties. Dingen die studenten op school leren, voelt ver van hun bed. In het ziekenhuis zijn alle voorzieningen aanwezig om het vak goed te leren. Dit is helemaal in lijn met onze visie op onderwijs. Het contact met de studenten vind ik geweldig. Ik kan ze meteen feedback geven. Ook heb ik korte lijntjes met de praktijkcoördinatoren. Daardoor kunnen we snel inspelen op situaties, bijvoorbeeld als het niet lekker loopt met een student.

Steeds meer zorginstellingen ontdekken de meerwaarde van Professionele Werkplaatsen en werken samen met Fontys Paramedisch als partner in paramedische zorg. Ik geloof dat deze werkwijze onderdeel is van het onderwijs van de toekomst.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd