maart

In het lab

Wat gebeurt er in de honderden verschillende lokalen en ruimtes van een campus? In deze rubriek worden de krochten van Fontys opgezocht, worden deuren die normaal gesloten blijven geopend en vertellen zowel medewerkers als studenten wat zij in een bepaalde ruimte aan het doen zijn.

Boilerplate

Wie: Inge
Wat: eerstejaarsstudent Applied Science
Waar: onderzoekslaboratorium, Nexus

“Ik ben samen met Loes samples aan het organiseren en checken. We controleren of alles nog aanwezig is wat er gedocumenteerd staat. Dat doen we voor een project van het lectoraat Research Group Applied Natural Science (ANS). Het gaat om zo’n 200 klinische soa-samples uit 2008, afkomstig uit het ziekenhuis.

Hiermee kunnen studenten waarheidsgetrouwe tests doen. Daarvoor hanteren ze de PCR-techniek, wat staat voor Polymerase Chain Reaction. De meeste mensen zullen deze onderzoekstechniek kennen van de coronatesten.

Daarbij wordt een sample gebruikt dat bestaat uit een mastermix waarin verschillende componenten aanwezig zijn. Vervolgens pipeteer je je sample bij en als die positief is, kun je dat detecteren middels het apparaat, en als het afwezig is… Volg je me nog?

Wij gaan dat met deze samples niet meer doen. We inventariseren nu alleen en zorgen ervoor dat ze klaar zijn om door studenten onderzocht te worden.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd