Tilburg,
september
2023

Circusschool

Wat gebeurt er in de honderden verschillende lokalen en ruimtes van een campus? In deze rubriek worden de krochten van Fontys opgezocht, worden deuren die normaal gesloten blijven geopend en vertellen zowel medewerkers als studenten wat zij in een bepaalde ruimte aan het doen zijn.

Boilerplate

Wie:    Rebecca (20) uit Duitsland
Wat:    Derdejaarsstudent Circus and Performance Art
Waar:  Fontys locatie Tilburg Stappegoor

"Ik ben op flexibiliteit aan het trainen. Wat betekent dat ik mijn lichaam aan het stretchen ben. Ik bereid me hiermee voor op posities die over grenzen gaan. Ik doe bijvoorbeeld een split of een brug, waarmee ik mijn rug oprek en mijn schouders open. Je hebt kracht en flexibiliteit nodig om aan een verticaal touw dat vanuit de nok van het circus naar beneden hangt allerlei tricks te kunnen doen. De aerial rope is mijn onderdeel, hier train ik voor.

Ik heb voor deze studie gekozen vanuit mijn passie voor circus en optreden, zeker niet vanwege de carrièrekansen, want die zijn erg onzeker. Ik haal veel plezier uit dit vak, ik kijk er zelf ook graag naar. Het doet me ook goed dat ik dit gevoel als artiest aan het publiek kan overbrengen door op te treden. Het geeft een beetje licht aan het leven van elke dag, dat wil ik doorgeven.

In eerste instantie moest ik wennen aan de vrijheid die de opleiding geeft, maar nu vind ik het ook fijn. Mijn medestudenten zijn heel aardig, de groep is heel divers en internationaal. Na de opleiding wil ik graag gaan optreden, dat doe ik nu ook al wel, bijvoorbeeld in oktober tijdens Festival Circulo in Tilburg. Maar ik hoop in het circus aan de slag te kunnen gaan. De kansen in Nederland zijn wat groter dan in Duitsland, waar het circuswereldje kleiner is." [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Kevin
2023
Fontys doet er verstandig aan om niet langer bepaalde studierichtingen aan te bieden. Zogenaamde pretstudies zijn misschien leuk, maar niet levensvatbaar. Denk aan de circusopleiding (kunsten) en ACI, wat men nu ACE noemt. Bepaalde vakgebieden zijn niet aan te leren, maar hebben een sterke afhanekelijkheid van de gevestigde orde. Een bachelor halen, die geen toekomst biedt op de arbeidsmarkt is derhalve niet verstandig en het lijkt me ook dat we moeten stoppen met de bekostiging hiervan.