Tilburg,
juni

Binnenplaats

Wat gebeurt er in de honderden verschillende lokalen en ruimtes van een campus? In deze rubriek worden de krochten van Fontys opgezocht, worden deuren die normaal gesloten blijven geopend en vertellen zowel medewerkers als studenten wat zij in een bepaalde ruimte aan het doen zijn.

Boilerplate

Wie: Jan Maas
Wat: Groenonderhoud
Waar: Campus Stappegoor

Logo wat doe jij hier“Ik doe al zes jaar lang het groenonderhoud bij Fontys. Van bomen weet ik niets, dat zijn net golden retrievers voor me. Maar als ik onkruid zie, haal ik het meteen weg. Dat is eigenlijk ook precies wat mijn werk inhoudt. Iedere dag in de buitenlucht werken, bezig zijn met mijn handen en genoeg praat met docenten, studenten en andere medewerkers maken iedere dag een feestje. Ik ben ook echt een kwebbelkont en sta bij iedereen beter bekend als Jantje.

Ik ben nu 67 en zou eigenlijk in oktober met pensioen gaan. Maar omdat het in deze tijden zo moeilijk is om aan personeel te komen, ben ik wat meer gaan werken. Zo werk ik nu twintig uur per week. Niet alleen hier op Stappegoor, maar ook het Zwijsenplein, Campus Rachelsmolen, TF en Fontys in Den Bosch. Je kunt je voorstellen dat dat veel te weinig uren zijn voor één man om alles bij te houden. Ook al ben ik alleen, ik doe dit werk met ontzettend veel plezier.

Ik ben hiervoor veertig jaar postbode geweest, maar vanwege een reorganisatie moest ik op zoek naar ander werk. Dat viel nog niet mee, maar toen kwam deze baan als groenonderhouder op mijn pad. Daar ben ik nog steeds zo blij mee. Sterker nog, ik had gewild dat ik eerder had geweten van deze baan. Want dan had ik hier zeker twintig jaar langer gewerkt.

Doordat ik nu meer uren maak, kan ik in augustus al met pensioen, maar daar ben ik eigenlijk nog niet aan toe. Waarom niet? Ik kan Fontys gewoon niet missen. Dus misschien laat ik mijn contract wel omzetten naar vier of vijf dagen per week. Zo kan dit Jantje toch nog blijven doen wat hij leuk vindt en het contact onderhouden met iedereen binnen deze organisatie. Uiteindelijk moet ik wel een keer stoppen. Een leus voor dat moment heb ik al: ‘Van de post naar het groen en bij Fontys met pensioen’.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd