COLUMN, Ewoud Jansen,
november

Wat de gek ervoor geeft

De prijs van cryptocurrencies lijkt maar één kant op te kunnen. Omhoog. Bitcoin, de bekendste, bereikte onlangs maar weer eens een all time high en noteert bij schrijven $66.413 en is daarmee dit jaar met 130 procent gestegen. Dat soort rendement trekt de aandacht. Ook van studenten die er massaal instappen.

Ik gun iedereen voorspoed maar zie het al jaren met stijgende verbazing aan. Het probleem is, de rendementen zijn op helemaal niets gebaseerd. Anders dan bij bijvoorbeeld aandelen is er geen onderliggende waardecreatie. Niks. Noppes. Niente en nada.

Onlangs mocht ik dat weer eens uitleggen op de radio 193 B: Geldcreatie en schuld | BNR Nieuwsradio. Volgens de gastheer was er wellicht sprake van een nieuw ‘waardeparadigma’. Ik reageerde daar voor mijn doen opvallend genuanceerd op maar had ook kunnen zeggen dat dit soort argumenten alleen aantoont in wat voor een totale twilight zone die ‘crypto community’ leeft.

De prijs gaat alleen maar omhoog door speculatie. Het is pure windhandel. Een zero sum ponzi spel.

Maar de blockchain dan, die geweldige nieuwe technologie achter bitcoin waar we allerlei transacties zoveel efficiënter mee zouden kunnen verwerken? Ook dat is na jaren van hackathons en deep dives nog steeds een belofte die niet is ingewisseld. Dat het internet in eerste instantie ook niet meteen breed gebruikt werd is ondertussen een kulargument. Dat had 13 jaar na opening voor het algemene publiek een heel groot bereik en kende al tal van gebruikers en toepassingen.

Ondertussen bemoeien steeds meer reguliere financiële intermediairs zich met de cryptohandel. Begrijpelijk dat ze een stukje van de actie willen maar het zijn FOMO (fear of missing out) acties en het verandert niets aan wat crypto is.

Crypto heeft geen waarde maar wel een prijs. En dan heb ik het niet over die $66.413 maar over de totale verspilling van tijd en energie die er wereldwijd mee gemoeid gaat en die we niet steken in het oplossen van echte problemen en het ontwikkelen van daadwerkelijk zinvolle producten en diensten.

Toch denk ik niet dat crypto’s verdwijnen. De crypto community heeft alle kenmerken van een cult of religie en zoals de geschiedenis ons leert, goedgelovigheid is een hardnekkig verschijnsel. Mijn analyses veranderen daar niets aan en studenten die meer verdienen met crypto dan ik op de beurs kunnen me nog een tijdje uitlachen. Het is ze gegund. De prijs zal voorlopig wel blijven stijgen, denk ook ik. Het is wat de gekken ervoor geven. En daaraan is nooit een gebrek geweest.

Deze gek laat die torenhoge rendementen gewoon links liggen.

Ewoud Jansen is docent Finance & Economics bij de opleiding International Business en auteur van diverse boeken en opiniestukken.

Michaël
2021
Dank voor de heldere column Ewoud. Momenteel is het inderdaad geld doorgeven aan elkaar en een bubbel die maar blijft groeien, ook al spat die zo nu en dan. Zelf ben ik erg benieuwd wat het effect zal zijn van de 'nft marketplaces', de vele toepassingen hiervan en de speculaties rondom 'Web 3.0' op de waarde perceptie (en misschien wel het nut) van bepaalde cryptocurrencies (zie bv. shorturl.at/fvMNT). Speculatie of (uiteindelijke) werkelijk waardevolle innovatie, dat is volgens mij de hamvraag.
Rens van der Vorst
2021
Ik schreef deze column in 2017: https://bron.fontys.nl/blockchain-is-helemaal-de-bom/

Ik ben nu wijzer (en rijker). Maar de impact van elke techniek wordt overschat op de korte termijn en overschat op de lange termijn. We wachten nog even af...
Ewoud Jansen
2021
Don’t hold your breath. https://www.stephendiehl.com/blog/nothing-burger.html
Michiel Brunet
Geachte heer Jansen, beste Ewoud,
Hartelijk dank voor je leuke column waarbij je heel helder een aantal keer herhaald dat Bitcoin en/of crypto niet waard is volgens jou. Alleen zie ik geen inhoudelijk argument waarom dit geen waarde heeft en enkel pure windhandel is. Ik zou graag een keer hierover met je in gesprek willen om te kijken hoe je tot die inschatting komt. Wellicht dat je na het gesprek er anders over denkt.
Interesse ? je hebt mijn mail adres ;)
Ewoud Jansen
2021
Ben vrij lastig te bekeren tot welk geloof dan ook maar een keer ideeën uitwisselen lijkt me prima.
Ben Bouten
HFSP