Evelyne Meens,
juli

Was jij een succesvolle student?

Vond jij jezelf een succesvolle student? Studiesucces. Wat is dat eigenlijk? En wanneer heb je dat? Als je je diploma in vier jaar behaalt? Al je tijdens je studie niet uitvalt? En wie bepaalt wat succes is? Jij? De opleiding? De overheid? Sinds ik onderzoek doe naar ‘studiesucces’, ben ik ook het woord zelf maar eens gaan bestuderen.

Ik ben gaan kijken naar waar het woord ‘succes’ vandaan komt. Het woord is afgeleid van het Latijnse woord ‘succedere’, wat zoveel betekent als ‘omhooggaan’, ‘opstijgen’, ‘vooruitgaan’. Succes betreft dus niet zozeer een hoog cijfer krijgen of een diploma behalen (de eindbestemming), maar de weg naar die eindbestemming toe.

Zoals ik mezelf ooit heel wijs tegen één van onze studenten hoorde zeggen (een gevalletje ‘beste stuurlui staan aan wal’): ‘Je moet jezelf niet met anderen vergelijken. Het gaat erom dat jij je met jezelf in de tijd vergelijkt’. Dus als een student altijd maar die achten blijft halen, is hij dan méér of minder succesvol dan zijn medestudent die na hard studeren van een vier naar een zes toe kruipt?

Eerlijk is eerlijk. Ik heb het tot nu toe nog steeds alleen over prestaties gehad. Is het ook niet belangrijk dat je een studie leuk vindt? Of dat je tijdens je studie erachter komt wat je dromen zijn? En ontdekt welke keuzes je dichter bij die droom zullen brengen?

What is your life's blueprint?, vroeg Martin Luther King ooit aan een groep studenten. Als studenten bij hun diploma-uitreiking één stapje dichter in de buurt van een antwoord op deze vraag zijn gekomen, dan vind ik dat ze verrekte succesvol zijn geweest!

Evelyne Meens neemt keuzes van zichzelf en anderen onder de loep en zet daarbij mensen graag aan het denken. Ze werkt bij Fontys als onderzoeker en expert Studie(keuze)succes en is auteur van het boek Een leven lang kiezen.

Snarfsneem
July
Goed artikel! En wat een prachtfoto!!