Eindhoven,
23
september
2020
|
14:27
Europe/Amsterdam

Wanneer worden de lokalen weer gevuld?

De Amsterdamse studentenvakbond ASVA heeft een protest georganiseerd op 2 oktober, omdat ze vinden dat online les ten koste gaat van de onderwijskwaliteit. Deze gedachte leeft ook bij Fontys-studenten. En waarom worden de ruimtes niet meer benut? 

‘Door de maatregelen tegen Covid-19 vindt nu nog maar 10 tot 30 procent van het onderwijs op locatie plaats’, zegt de organisatie van het protest.   

‘Fysiek onderwijs is onmisbaar voor een Ragibgoede opleiding. Het kabinet moet het onderwijs daarom prioriteit geven en middelen beschikbaar stellen om meer fysiek onderwijs mogelijk te maken.’ 

Eén keer op school 
Ragib, een Bengaalse International Business-student uit Eindhoven, is het helemaal eens met de protesten in Amsterdam. “Ik ben nu één keer op school geweest en het was er veel te leeg, terwijl we allemaal betalen om op de schoollocatie te zijn.” 

“Ik betaal als niet-Europese student 7.900 euro dit studiejaar, vorig jaar was dat nog 7.600 euro, terwijl we toen meer in de klas zaten.” 

“De communicatie gaat veel beter in een klaslokaal. Bij een online leeromgeving komt de informatie niet echt aan. Het is een beetje waardeloos. Ik houd er niet van.” 

Lokalen onbenut 
Ronald Philipsen, directeur Fontys Hogeschool Economie en Communicatie, ziet ook Ronald Philipsendat de lokalen in de startfase niet volledig benut zijn. “We zitten midden in een analyse, waarbij we kijken hoe we alle ruimtes beter kunnen inzetten.” 

“Een aantal lokalen staat leeg, maar als we klaar zijn met de analyse, over twee weken, ziet dat er heel anders uit.” 

Niet sparren of discussiëren 
Derdejaars pabo-student Jewel vindt de online lessen verschrikkelijk. “Hier betaal ik geen schoolgeld voor. Als ik op deze manier les wilde, had ik wel een LOI- of NCOI-cursus gedaan.” 

“We zien elkaar één keer per zoveel weken en maar voor een uurtje. Dat is te weinig. Onze lessen zijn heel statisch en er wordt via MS Teams niet gespard of gediscussieerd. Daarnaast heb ik echt de concentratie van een vis, dus mijn aandacht ben ik binnen een half uur al kwijt.” 

 “Fysieke lessen zijn altijd erg leuk en leerzaam. Nu staat ongeveer de helft van de ruimtes leeg. Daar kunnen wij toch met de helft van de klas gerust gaan zitten? JewelVoor tien man lesgeven kan prima. Dan kun je makkelijk anderhalve meter afstand houden lijkt me.” 

Moeilijke puzzel 
Bram ten Kate, directeur van Fontys International Business School in Venlo ziet dat ook bij zijn instituut nog niet alle lokalen gebruikt worden.

“Je kunt aan de lege lokalen zien dat we de capaciteit niet optimaal benutten. De planning in deze coronasituatie is voor de roostermakers een ongelofelijk moeilijke puzzel geweest.” 

“We zijn aan het leren hoe we hiermee kunnen omgaan. Het is de eerste keer dat de roostermakers een hybride rooster moesten maken. Ik hoop dat we met de volgende roosters meer lokalen kunnen vullen.” 

“Onze campus kenmerkte zich door de overvolle parkeerplekken, maar dat is een beeld dat sinds corona verdwenen is”, verzucht de directeur. 

Live contact 
Het College van Bestuur liet deze week in een mail aan het personeel weten dat iedereen onderwijs-op-locatie en volop ‘Bram ten Katelive’ contact krijgt. ‘Laten we onze energie en creativiteit richten op het verbeteren van ons onderwijs, het nog slimmer benutten van onze gebouwen en dat in overleg met de studenten.’ 

Al heeft Jewel daar een andere ervaring mee: “Docenten zeggen altijd: ‘als jullie een goede oplossing hebben voor het probleem, geef dat aan ons aan.’ Dat doen we vervolgens via mail en door het docenten te zeggen, maar dan gebeurt er niks.” 

Het onderwijsprotest voor meer fysieke lessen vindt plaats op 2 oktober van 15.00 tot 17.00 op het Museumplein, Amsterdam. [Kasper Wienk

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.