oktober

Wachttijd studentpsycholoog groeit ook bij Fontys

Studenten zijn onzeker en meer gestrest in deze coronatijd. Studentpsycholoog Marco de Wind ziet de wachtlijsten dan ook groeien. Toch heeft de coronacrisis voor sommige studenten ook een positieve uitwerking. En één ding is zeker: ook deze tijd gaat weer voorbij.

De klap kwam hard aan bij studenten toen duidelijk werd dat Nederland weer in een lockdown moet. Noem hem intelligent, noem hem gedeeltelijk, voor studenten maakt de terminologie weinig uit. Zij zitten wéér met de gebakken peren. Sociale contacten vallen weg, baantjes staan op de tocht en stages worden onzeker.

Meer eenzaamheid
Marco de Wind, een van de vijf studentpsychologen van Marco de WindFontys, merkt het dagelijks in zijn praktijk, studenten zitten slecht in hun vel. "Studenten hebben het zwaar in deze tijd. Klachten die er al waren, worden erger en er komen nieuwe klachten bij."

"Door het online onderwijs is er meer eenzaamheid onder studenten en er is veel onzekerheid. Onzekerheid over de studie, onzekerheid over stageplekken en onzekerheid over de toekomst. Studenten die het al moeilijk hadden komen daardoor nog meer in de knel te zitten."

Impact is groter
Waar de wachtlijsten voor studenten met psychische problemen tijdens de eerste lockdown in april beperkt bleven, zijn ze inmiddels gegroeid tot drie weken. De Wind heeft daar wel een verklaring voor: "De tweede fase komt harder aan."

"Bij de eerste lockdown was alles nieuw, we moesten het met z’n allen uitvinden. Nu weten we veel beter wat ons te wachten staat. Daar komt bij dat de studenten tussendoor weer hebben kunnen proeven van het echte leven. Ze hebben even kunnen losgaan en moeten nu ineens weer binnenblijven. Dat heeft duidelijk impact."

Houd contact
De studentpsycholoog heeft enkele duidelijke adviezen aan studenten die het moeilijk hebben. "Het is heel belangrijk om contact te houden binnen de mogelijkheden. En praat onderling over de situatie en wat het met je doet. Houd daarnaast ook contact met de mensen van je opleiding, de docenten en de studieloopbaanbegeleiders. En schroom vooral niet om vragen te stellen als er zaken onduidelijk zijn of als je ergens mee zit."

Een goed Kleed je ook netjes aan als je thuis studeert, is het advies.vertrekpunt hiervoor is de site Fontys Helpt. "Studenten kunnen hier informatie vinden over alles wat met studentwelzijn te maken heeft, van slaapproblemen en stress tot sociale evenementen en sportmogelijkheden. Ook kunnen ze hier afspraken maken met studiecoaches en studentpsychologen.’

Structuur en regelmaat
Regelmaat en structuur zijn juist in deze tijd extra belangrijk, stelt De Wind. "Baken je taken duidelijk af en zorg ook voor voldoende ontspanning. Sta op tijd op, kleed je gewoon aan en ga niet in je pyjama achter de laptop zitten. Dat klinkt misschien heel basaal, maar die structuur en regelmaat is echt heel belangrijk."

Toch is deze onzekere tijd volgens De Wind niet voor alle studenten lastig. Er is ook een categorie die er wel bij vaart. "De studenten die al langer met burn-outklachten liepen en overspannen raakten omdat ze teveel hooi op hun vork namen, kunnen nu enigszins tot rust komen."

"De overbelasting valt voor hen weg door covid. En er zijn studenten die nu eindelijk de tijd hebben om zich te bezinnen. Doe ik wel de juiste studie? Is dit wat ik wil? Het gejaagde van het normale studentenleven is er even vanaf.’ [Ivo van der Hoeven]