februari

Waarom we soms zo dom zijn

Denkt u wel eens: zijn ze nu gek geworden bij Fontys? Of: waarom maken mijn studenten hun tentamens zo slecht? Wel, misschien komt dat wel omdat ze dom zijn.

Onderzoekers van Harvard hebben namelijk aangetoond dat er een directe relatie is tussen de hoeveelheid CO2 in de lucht en onze denkkracht. Bij 950 ppm (deeltjes per miljoen) daalt onze denkkracht met 15%. Bij 1400 ppm is dat al 50% (vijftig procent!)

In gebouwen ligt de waarde meestal tussen de 800 – 1200 ppm. Dat is volgens de richtlijnen. Maar eigenlijk dus veel te hoog. In schoolgebouwen met ruimtes met veel mensen en in vergaderzalen kan dat getal nog veel verder oplopen. Tot wel 4000 ppm.

Dat is een héél serieus probleem. Wij zijn een kennisorganisatie en er is iets wat ons denken bedreigt. Iets wat ons dommer maakt. CO2! Dat zou dus de hoogste prioriteit moeten hebben, maar is dat wel zo? Meten we CO2 in elke ruimte in elk gebouw? Tonen we real-time overzichten? Verbieden we tentamens in ruimtes met te hoge CO2-waarden? Onthouden we ons van belangrijke besluiten in benauwde vergaderkamers? Ik dacht van niet.

We moeten meten en ventileren tot we erbij neervallen. Immers: die kosten vallen in het niet bij de kosten van personeel en studenten die op halve kracht denken. Nu kan het nog. Buiten is de CO2-waarde nog ‘maar’ 450 ppm, maar die stijgt snel. Zo snel dat we, dankzij CO2, op een dag te dom zullen zijn om het klimaatprobleem op te lossen!

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken'.

Alexandra Kox
February
Jee wat een impact heeft CO2 op ons brein zeg..
Naast 'frisse lucht' van buiten help het misschien ook een beetje om veel groene planten in de gebouwen te zetten?
Boudewijn Raessens
February
Beste Rens,
Mooi artikel
Op de vraag 'waarom we soms zo dom zijn' komt binnenkort een antwoord door mijn boek 'Een beetje dom'. Deze verschijnt in het voorjaar, kunnen in ieder geval de ramen open voor frisse lucht!
groet
Boudewijn