Eindhoven,
08
november
2019
|
09:40
Europe/Amsterdam

Waarom het écht niet leuk meer hoeft te zijn

Fontys herontwerpt zijn campussen. Bijvoorbeeld de Rachelsmolen. De afdeling huisvesting pakt dat supergoed aan. Je wordt, geïnspireerd door specialisten, uitgedaagd om écht goed na te denken over de ambities die je wilt verwezenlijken.

Ik heb ook wel eens meegedaan. Ik ging voor woorden die eindigen op de klank ‘eit’. Inclusiviteit. Multidisciplinariteit. Duurzaamheid. En iets met e-sports, riep ik ook nog. Briljant, dacht ik. Zo bieden we bestaande studenten een prachtige leeromgeving én trekken we hordes nieuwe studenten aan. Ze hoeven maar op een Open Dag te komen en ze zijn verkocht.

Ik zat helemaal fout.

Ik besefte dat voor het eerst toen ik vlak voor de vakantie las dat uit onderzoek van reisorganisatie TravelNext was gebleken dat steeds meer jongeren vakantiebestemmingen selecteren op de mogelijkheid om mooie plaatjes te kunnen schieten. Voor op Instagram. TUI heeft zelfs een pakket (#followme) waarbij een professionele fotograaf meegaat op vakantie. Eén april, maar toch.

Later, tijdens mijn vakantie, was ik in de lobby van een hotel waar éne Juan zich aanbood als organisator van vrijgezellenfeesten. Die zouden gegarandeerd insta-waardig zijn. Of ze ook leuk zouden zijn, vertelde hij er niet bij.

Toen wist ik het zeker.

We moeten die campussen heel anders inrichten. Mooie doorkijkjes. Een paar gigantische, kunststof schapen. Kleurige tulpen. Levensgrote paarse letters met “WIJZIJNFONTYS”. Aanduidingen op de grond die precies vertellen waar je omhoog moet springen voor de beste foto. Dat is voldoende.

Immers, het hoeft helemaal niet leuk te zijn. Het hoeft alleen maar leuk te lijken.

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken' .

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Gerard Elbers
11
November
2019
Kun je volgende keer wat kleuren, schapen en tulpen aan je foto toevoegen. Dan lijkt je blog gelijk een stuk leuker.