februari

Waardevolle gesprekken met Het Lied van je Leven

Wat startte als een schoolproject groeide voor Anne, Jurre en Cas uit tot een gezamenlijke passie. De drie studenten van Fontys Journalistiek zijn sinds kort eigenaar van het bedrijf Mindmaze, dat zich volledig focust op Het Lied van je Leven. “Hoe groot of klein je verhaal ook is, ieders verhaal is de moeite waard.”

Een jaar geleden kwamen ze toevallig met zijn drieën bij elkaar doordat ze in hetzelfde project belandden. Inmiddels zijn ze een KVK-inschrijving, een podcastserie en een hechte onderlinge vriendschap rijker. Jurre en Cas zijn oud-huisgenoten, maar Anne kende de twee heren nog niet voordat het project begon. “Jurre en Cas wilden sowieso al samenwerken, ik wilde eigenlijk per se alleen werken. Voornamelijk omdat ik niet zo goed ben in teamverband, maar nu zou ik niet zonder ze willen.”

Voor een studieopdracht moest het drietal iets produceren waarmee andere klasgenoten aangezet werden tot kritisch en creatief denken. Alle drie deelden ze een passie voor muziek, waarna al snel Het Lied van je Leven werd geboren. “We ondervonden dat we aan de hand van muziek makkelijker over bepaalde zaken konden praten”, legt Cas uit. “Dat hebben we uitgerold tot een podcast, waarvan volgende week de eerste aflevering online komt.”

Het drietal brengt ook hun vrije tijd samen doorOpen over emoties
Iedere aflevering staat één gast met één nummer centraal, het lied van zijn of haar leven. “We gaan aan de hand van muziek het gesprek aan over moeilijk bespreekbare onderwerpen, ten behoeve van de mentale gezondheid van jongeren. Praten over muziek kan namelijk ook helpen om open te zijn over je emoties.”

Het podcastconcept werd zo goed ontvangen door medestudenten dat de drie grondleggers besloten om hierop voort te borduren. Het gezamenlijk volgen van een minor, de mogelijkheid van stage lopen binnen het eigen bedrijf; alles wees erop dat de samenwerking tussen Anne, Jurre en Cas zijn vruchten afwierp. Dat werd afgelopen december bekrachtigd met een officiële inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK) van hun bedrijf Mindmaze.

Cas en JurreStudiestress
De studenten brengen inmiddels niet alleen een podcast over Het Lied van je Leven, maar verzorgen ook workshops en livesessies. De eerste livesessie vindt plaats op donderdag 4 april met als thema studiestress. Niet geheel toevallig op het podium bij Fontys Journalistiek. “Zowat elke student heeft met studiestress te maken”, vertelt Anne. “Tijdens de livesessie hebben we twee gastsprekers die hier aan de hand van hun lied alles over vertellen. Daarna is het aan het publiek om vragen te stellen.”

Welke gasten er voorbijkomen in de podcast en tijdens de livesessies is nog een verrassing, maar het drietal verklapt wel dat er wat leuke namen tussen zitten. Wat dat betreft is er plek voor iedereen, weet Jurre. “Want hoe groot of klein je verhaal ook is, ieders verhaal is welkom en de moeite waard.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd