Eindhoven,
26
februari
2019
|
14:41
Europe/Amsterdam

Waar zouden we zijn zonder de nachttrein?

Hoopgevend nieuws voor Brabantse nachtbrakers die graag mogen stappen in de Randstad. Een oproep in de gemeenteraad van Tilburg om de nachttrein in ere te herstellen kreeg maandagavond unanieme steun.

“We gunnen iedere Randstedeling een goede spoorverbinding met Tilburg, ook ’s nachts”, licht initiatiefnemer Bas van Weegberg toe.

Jaren terug verhuisde het 22-jarige raadslid van GroenLinks voor zijn studie naar Tilburg. Hij maakte mee hoe de plaatselijke politiek in de afgelopen jaren herhaaldelijk een balletje opgooide om nachtelijke railritjes in ere te herstellen. Tot nog toe vergeefs.

Nachttreinen vanuit de Randstad naar Brabant en andersom - ze kwamen en ze gingen. Sinds 2015 zoek je ze vergeefs in de dienstregeling. De provincie en de steden wilden niet meer opdraaien voor de kosten.

Met als gevolg dat in het weekend de laatste trein richting Brabant nog vóór middernacht vertrekt uit Rotterdam en Utrecht. De keuze voor een nog latere terugrit is er niet. Althans: over het spoor. In de ogen van de gemiddelde student betekent de huidige situatie maar één ding: veel te vroeg de kroeg moeten verlaten.

Spoorboekje
De bereikbaarheid van Brabant gedurende de nachtelijke uren is een agendapunt dat jaarlijks terugkeert. Of na het pleidooi van maandagavond het spoorboekje wél wordt herzien? Dat blijft voorlopig onduidelijk.

“Het kost geld, maar dat is het ook waard”, vindt Bas van Weegberg. Aansluiting op het nachtnet draagt volgens hem bij aan een goed vestigingsklimaat. De gemeente Tilburg hoopt dat ook andere grote Noord-Brabantse steden de mogelijke terugkeer van de nachttrein willen onderzoeken.

Tot die tijd veel te vroeg uit de kroeg als je naar de Randstad wilt of juist terug naar Brabant. Of je betaalt klauwen met geld voor een taxirit. De keuze is aan jou. [Femke Molenaar]