door Karen Luiken,

Vrouwen in de dansindustrie: waar zijn ze?

Terwijl AI zich in een razendsnel tempo ontwikkelt in de dansindustrie, blijkt vrouwenemancipatie in diezelfde wereld nog steeds een achterliggend probleem. Beide onderwerpen komen woensdag uitgebreid aan bod tijdens een nieuwe editie van het door studenten georganiseerde evenement Dutch Dance University.

Dutch Dance University is een evenement gericht op de dansindustrie en wordt georganiseerd door studenten van de minor Dance Industry in Tilburg. Het evenement vindt woensdag van 13.00 tot 18.30 uur plaats in de Eindhovense club Dynamo. In totaal komen er elf sprekers, elk met een eigen expertise.

Hulpmiddel
Eén daarvan is Eelco van de Wiel, CEO van het creatieve bureau LiveWall. Hij komt vertellen over de ontwikkelingen van AI in de dansindustrie. Want inderdaad: die zijn er. Veel zelfs. En ze volgen elkaar in rap tempo op. “Op het gebied van AI zijn er in de afgelopen jaren veel ontwikkelingen gaande. Wij gaan tijdens het evenement in op hoe je AI kunt inzetten bij het organiseren van een evenement”, vertelt student Kubilay Aydin.

Danni en KubilayChatGPT is daarbij een handig hulpmiddel, legt Kubilay uit. De tool kun je volgens hem gebruiken voor de brainstormingsfase, het verzinnen van namen die je voor een evenement wilt boeken en misschien zelfs voor het vinden van een geschikte locatie. “We hebben ChatGPT zelf ook ingezet bij de organisatie van Dutch Dance University. Vooral voor het verzinnen van sprekers kwam het goed van pas.”

Maar er is meer. Want naast ChatGPT heb je bijvoorbeeld ook Midjourney AI, wat dan weer handig kan zijn bij het genereren van beelden voor promotiemateriaal. “Nu kan een bedrijf nog zonder AI, maar ik denk dat het in de toekomst onmisbaar wordt. Bedrijven zullen bepaalde taken straks liever door programma’s uit laten voeren dan door programmeurs. En ja, dat is natuurlijk best zorgelijk omdat er dan banen verdwijnen.”

Vrouwenemancipatie
Een ander onderwerp dat tijdens Dutch Dance University aan bod komt, is vrouwenemancipatie. Student Danni Gubbels vertelt daar meer over. “Uit onderzoek van klasgenoten is gebleken dat er weinig omarming is voor vrouwen in de dansindustrie. Slechts een klein procent van de professionals in de dansindustrie is vrouw. We hebben het dan niet alleen over dj’s en producers, maar ook over de hogere functies.”

Dat aantal moet worden opgehoogd, waardoor vrouwen de kans krijgen om sneller in de danswereld te stappen. Sarah Rupp van Glass Ceiling Artist Management schijnt woensdag haar licht op dit onderwerp. Zij heeft in haar carrière al meerdere vrouwen in de muziekindustrie geholpen. “Ze wil meer aandacht voor vrouwen in deze wereld en creëert die aandacht door haar eigen ervaringen te delen en bewustwording te creëren”, aldus Danni.

De overige hoofdonderwerpen zijn artistic autonomy en door policy. “Artistic autonomy gaat over de onafhankelijkheid van artiesten en hoe labels daar tegenover staan”, aldus Kubilay. “Door policy gaat over discriminatie in het beveiligerswerk. Want of we het nu willen of niet, beveiligers weigeren nog steeds onterecht bepaalde mensen op feestjes of in nachtclubs, meestal gebaseerd op huidskleur. Spreker Sophie van der Spek gaat daar een panelgesprek over aan.”

Toegang tot Dutch Dance University is gratis, maar het is wel nodig om een ticket te reserveren. Dat kan via deze link (zolang de voorraad strekt).

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd