september

Vrijblijvende Troonrede vaag over onderwijs

Onderwijsland reageert afwachtend op Miljoenennota

Vanmiddag sprak koning Willem-Alexander de Troonrede uit. Vlotjes blijkbaar, want vijf minuten eerder dan gepland vertrok zijn koets alweer richting Paleis Noordeinde. Hoe wordt er vanuit onderwijsland gereageerd op de plannen van het demissionaire Kabinet-Rutte?

Vanochtend kwamen de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) al met een ietwat somber perspectief. Samen maken ze de financiële balans op voor de gemiddelde Nederlandse student. Conclusie: de kosten voor studenten [bijvoorbeeld: collegegeld en kamerhuur, red.] blijven elk jaar stijgen, terwijl hun inkomsten al jaren op nul staan. Via dit overzicht laten ze zien dat bij veel studenten het water haast wel aan de lippen moet staan. 'Genoeg is genoeg', concluderen de studenten-belangenorganisaties. Volgens hen moet het nieuwe Kabinet serieus gaan nadenken over herinvoering van de basisbeurs.

Wegwerpbegroting?
Op de site van DUB zet het Hoger Onderwijs Persbureau (HOP) terecht vraagtekens bij de waarde van deze Prinsjesdag: voorlopig is er immers alleen een demissionair Kabinet. HOP concludeert: of het hoger onderwijs meer geld krijgt, zien we niet terug in deze begroting. Dat wordt straks pas zichtbaar in het langverwachte regeerakkoord.

Reacties
Zoals altijd op de Derde Dinsdag zijn #prinsjesdag en #troonrede trending. Daarbij is het frappant dat het zo weinig over onderwijs gaat. Ook na de Troonrede laat het ISO zich weer als een van de eersten gelden. Tegen het Dagblad van het Noorden zegt de belangenorganisatie: “Het demissionair kabinet vertrekt met een enorm gat op de onderwijsbegroting. (…) Voor 2018 wordt het tekort gecompenseerd, maar vanaf 2019 loopt het op naar 415 miljoen euro. ISO concludeert: “De oplossing hiervoor wordt over de schutting van de formerende partijen gegooid. Dat is een beetje alsof je je studentenkamer na je verhuizing voor de volgende bewoner als een enorme puinhoop achterlaat.”'

Basisonderwijs
Eén van de speerpunten van de Miljoenennota die minister Dijsselbloem (Financiën) vanmiddag presenteert: het Kabinet reserveert 270 miljoen euro extra voor de leraren in het basisonderwijs, vooral bedoeld om de arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Vicepremier Lodewijk Asscher laat weten dat hij tevreden is over de toezegging. Ook de PvdA-leider vindt het ‒ zo tussen het ene Kabinet en het andere ‒ maar een ingewikkelde Prinsjesdag.

In tegenstelling tot Asscher is de PO-Raad, de sectororganisatie van het primair onderwijs, er nog niet gerust op. "Geen vetpot, maar wel een eerste stap en een teken dat onze oproep wordt gehoord," aldus voorzitter Rinda den Besten op eigen website, "Het is zaak dat een nieuw kabinet nu doorpakt. Laat deze eerste stap geen laatste stap zijn.’"

Overigens gaan de hoofdrolspelers van vandaag er flink op vooruit. Uit de Rijksbegroting blijkt dat koning Willem-Alexander, koningin Maxima en prinses Beatrix er gezamenlijk 143.000 euro bij krijgen. Een mooie aansporing om eens een dagje voor de klas te gaan staan? [Frank van den Nieuwhuijzen],