september
2021

‘Vrij solliciteren’ lijkt schot in de roos

Een overweldigend aantal van 433 mensen reageerde voor de zomervakantie op de campagne ‘Waarom een baan bij Fontys ook jou gelukkig maakt’. Bij deze wervingscampagne wordt niet gedacht vanuit vacatures, maar vanuit de kwaliteiten van de kandidaten.

Fontys wil honderd tot honderdvijftig nieuwe medewerkers aannemen om ‘corona-achterstanden’ in het onderwijs weg te werken. De komende maanden worden potentiële kandidaten gematcht aan de verschillende instituten.

364 gesprekken werden van de zomer gevoerd met kandidaten en de komende maanden wordt met de directies van de verschillende instituten gekeken waar mogelijke nieuwe medewerkers ingezet kunnen worden.

Enorme hoeveelheid reacties
“We hebben bij deze campagne, mede vanwege het enorme volume en de tijdsdruk, ervoor gekozen de traditionele vacatures achterwege te laten en een kandidaatgerichte campagne opgestart”, vertelt van de Team recruitment.

“We zijn verrast door de enorme hoeveelheid reacties. Kennelijk staat Fontys er goed op als potentiële werkgever.”

Dat er niet met vacatures wordt gewerkt, Fontys-campus in Eindhovenkomt volgens Van Deelen ook omdat nog niet helemaal duidelijk is waar de nood het hoogst is.

“We gaan, nu het fysieke onderwijs weer is opgestart, samen met de directies kijken waar de grootste gaten zijn gevallen. Dat wordt nu langzaamaan zichtbaar.”

Breed palet aan mensen
Vooral in de begeleiding en coaching van studenten is een inhaalslag te maken, denkt Van Deelen. “We hebben nu in ieder geval een hele mooie pool van kandidaten die we kunnen voorstellen. Dat gaat om een breed palet aan mensen met verschillende kwaliteiten, van coaches en docenten tot managers en ondersteuners.”

Voor het Team recruitment is het een voortdurend proces om met de profielen en de matching aan de slag te gaan, in gesprek met de instituten. “Deze manier van werken vraagt een andere mindset, daar moeten we de vacaturehouders in meenemen. Die zijn gewend om toch traditioneel vanuit vacatures te denken.”

Als het aan Van Deelen ligt kiest Fontys voortaan vaker voor meer kandidaatgerichte sollicitatieprocedures. “Door open het proces in te gaan, krijg je heel verrassende kandidaten die Fontys verder kunnen helpen. Intrinsiek gemotiveerde mensen die een maatschappelijke bijdrage willen leveren aan het onderwijs. Mensen die misschien niet precies in het stramien van een vacature passen, maar die wel een duidelijke meerwaarde hebben voor Fontys.” [Ivo van der Hoeven]

Kara Vloet
2021

Mooi dat er zoveel response gekomen is! Succes met de verdere 'matching' en plaatsing!
Hartelijke groet

Kara Vloet
Expert Studentcoaching binnen programma Studiesucces
Onderzoeker naar Hybride Tech Docenten (ook binnen Fontys)