COLUMN, Inge van de Vorst,
27
september
2022
|
14:29
Europe/Amsterdam

Vriendschap op school

Als liefdesdokter ben ik bovengemiddeld geïnteresseerd in relaties, zeker ook de vriendschappelijke. Paul van Tongeren – onze Denker des Vaderlands - schreef er tijdens de lockdown een boeiend boek over genaamd ‘Doodgewone vrienden’. Ook kijk ik uit naar het boek over vriendschap van Marina Franco dat binnenkort uitkomt en waarvan nu de kranten al volstaan.

Ping. Op mijn scherm verschijnt een Whatsappje van collega Karin. “Dit berichtje wilde ik je niet onthouden: ‘We kwamen als collega’s en vertrokken als vrienden’.” 
Ik grinnik bij het zien van de vrolijke gezichten op de foto voor het Vriendschapsloket op Stappegoor, in het kader van de Vitaliteitsweek. Drie collega’s die woorden gaven aan wat hen verbindt. Kan het zo simpel zijn?

Ik dacht aan de jonge man die me vertelde hoe hij veel steun had gevonden bij vrienden - zijn online support systeem - toen thuis de boel uit elkaar viel. En aan de jonge vrouw die vertwijfeld constateerde dat zij alleen gééft in vriendschap, en zich had voorgenomen nooit meer iets van een ander te verwachten. Wat tot nu toe niet brengt waarop ze diep van binnen hoopt. Herkenbaar. Lange tijd is dat ook mijn overlevingsstrategie geweest.

In de draaideur van P1 vroeg ik aan een groepje studenten van de lerarenopleiding Geschiedenis om organisatieadvies. 
Ik: ‘Uit onderzoek weten we dat de kwaliteit van relaties op school en in de klas van invloed is op de leeropbrengsten van studenten. Hoe beter de relaties, hoe meer de student tot bloei komt. Stel je nu even voor dat ik de voorzitter ben van onze raad van bestuur. Wat zou jullie gouden tip aan mij zijn? Hoe kan Fontys bijdragen aan meer vriendschap in het onderwijs?’

Het was even stil. 
Zij: “Misschien wat foto’s ophangen van jonge mensen, in plaats van wat er nu hangt.”
Zo simpel kan het zijn.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.