september

Vooral alleenstaanden hebben last van thuiswerken

Het werkgeluk is gedaald door het thuiswerken tijdens corona. Dit blijkt uit onderzoek van Fontys-docent Rosalie Reichardt en Lieke Bezemer van Werkgeluk Instituut Nederland. Thuiswerken eist vooral zijn tol bij alleenstaande werknemers.

Het cijfer dat alleenstaande werkenden geven aan werkgeluk is gedaald van een 7,7 vóór de coronacrisis naar een 6,9 (bij niet-alleenstaanden zakte het werkgeluk Rosalie Reichardtnaar 7,4).

Dat heeft volgens Reichardt één belangrijke oorzaak: gemis aan sociale contacten. “Voor mensen die alleen zijn, zijn collega’s vaak belangrijk. Door het gebrek aan verbondenheid met collega’s voelen ze zich nu minder gelukkig.”

Niet-alleenstaanden hebben tijdens hun lunch contact met hun familie of kinderen. “Zij kunnen gemakkelijker buiten collega’s om dingen delen met hun naasten.”

Verdere daling
Reichardt sluit een verdere daling van het werkgeluk niet uit. “Tijdens ons onderzoek waren we pas een paar maanden in de coronacrisis. Toen zagen we al een dalende lijn en ik verwacht dat dit sowieso wordt doorgezet.”

“Bij Fontys hebben wij veel werknemers die een steuntje in de rug kunnen gebruiken”, zegt Reichardt. “Een groot deel van de medewerkers bestaat uit docenten. Zij missen niet alleen hun collega’s, maar ook de studenten. Het is een wereld van verschil om voor de klas te staan of achter een laptop te zitten.”

“Ik heb veel collega’s horen zeggen dat de manier waarop het nu gaat, niet is hoe zij docent willen zijn.” [Kasper Wienk]