februari

Voor het eerst een vrouw aan het roer bij Innovum

"Ik heet nog steeds voorzitter en geen voorzitser"

Emma van Dongen is de nieuwe voorzitter van studievereniging Innovum. Voor het eerst sinds de oprichting in 2009 staat een vrouw aan het hoofd. Best opmerkelijk, want Innovum is de studievereniging van Engineering en daar is van de studenten nog geen 5,5 procent vrouw. "Ik ben erg trots dat de vereniging vertrouwen in mij heeft en mij heeft benoemd als voorzitter."

Innovum is de studievereniging van Engineering. Daaronder vallen de technische opleidingen van Fontys: Automotive, Elektrotechniek, Mechatronica en Werktuigbouwkunde. Emma studeert zelf Mechatronica.Onder haar voorzitterschap is ze heel nuchter onder: "Ik denk dat het komt omdat er nooit een vrouw een gooi heeft gedaan naar deze positie. Je moet er namelijk best wel stevig voor in je schoenen staan. Volgens mij hebben mannen van nature meer de houding 'dat doe ik wel even'."

Mannetje staan
Ieder lid van Innovum kan zich opgeven voor een bestuursfunctie. De andere leden en het huidige bestuur stemmen dan tijdens de Algemene Leden Vergadering (ALV) wie het meest geschikt is voor de functie. "Ik heb binnen de vereniging altijd wel mijn mannetje gestaan en ook geen last gehad van vooroordelen toen ik voorzitter werd. Misschien wel vanwege mijn houding toen ik gewoon lid was. Ik heb er ook zelf voor gekozen om gewoon voorzitter genoemd te worden en niet voorzitser. Ik vind dat woord toch een hele andere lading hebben."

Innovum telt ruim 750 leden. "Ondanks dit grote aantal is er voor iedereen een plekje binnen de vereniging", vertelt Emma. "Ons hok (Innovum heeft op campus Rachelsmolen een eigen lokaal op de opleidingsvloer, red.) is daar een mooie afspiegeling van. Binnenlopen voelt als thuiskomen. Er is altijd wel iemand bij wie je terecht kan. Dat gevoel is wel heel speciaal. Ondanks dat er weinig vrouwen Engineering studeren en dus lid zijn van Innovum, is de vereniging altijd heel erg vrouwvriendelijk geweest. De vrouwelijke leden spreken ook wel eens alleen met elkaar af."

Hectische maand
Emma is sinds begin dit jaar de voorzitter en zal dat het volledige jaar zijn. "Het was een hectische eerste maand", lacht Emma. "Wij als nieuw bestuur moesten nog het een en ander leren en het oude bestuur zat nog in de fase van loslaten. We zijn nu druk bezig met het neerzetten van onze plannen en een visie voor dit jaar. We zullen de lijn van het vorig bestuur doorzetten. We werken nu hard aan een concept waarmee we aan ouders van toekomstige Engineering-studenten meteen kunnen laten zien wat een studievereniging doet en het verschil met een studentenvereniging." [Renée de Kruif]