juli

Vmbo-leerlingen verleiden met een foodtruck

De kleine, gele foodtruck woensdag op de campus in Eindhoven, is letterlijk en figuurlijk een vehikel om vmbo-leerlingen te ‘triggeren’ samen te werken aan een project, vanuit verschillende disciplines. “De een verzorgt het eten, de ander timmert de tafels in elkaar.”

De foodtruck is het ‘product’ dat zes vmbo-docenten bedachten. Zij volgden, samen met ruim zeventig medecursisten, afgelopen half jaar bij Fontys een minor om hun bevoegdheid als docent voor het vmbo-profiel Dienstverlening & Producten (D&P) te halen. Dit is een relatief nieuw, breed profiel, waarin de vakken multimedia, techniek, zorg & welzijn en economie samenkomen. De docenten die deze afzonderlijke vakken voorheen gaven, krijgen daarvoor nu bijscholing.

Fietsenmaker
Maar hoe motiveer je leerlingen om samen te werken en mee te denken over onderwerpen waar hun hart niet als eerste ligt? Zoals de jongen die eigenlijk fietsenmaker wil worden of het meisje dat het kappersvak ambieert? Dát is de uitdaging die de cursisten meekregen.

De foodtruck die de zes docenten van de vmbo-school Niekée uit Roermond bedachten, is daar een antwoord op. “Je kunt er alles aan koppelen”, vertelt cursist Suzanne Verhees, docent koken, serveren, brood en banket. Sommige scholieren gingen lampenkapjes van plastic bekers maken, anderen ontwierpen bijvoorbeeld de website.”

Vrijlaten
De foodtruck is de afgelopen zeven weken al meerdere keren uitgeprobeerd door de Niekée-leerlingen. Ze organiseerden een sportdag voor de onderbouw van een basisschool en verkochten waterijsjes in de foodtruck. Er werden hapjes geserveerd bij een activiteit van de Rabobank. Uit die eerste projecten hebben de cursisten geleerd: je moet de leerlingen niet helemáál vrijlaten. "We hebben ervaren dat we ze gestructureerd moeten loslaten", zegt docent zorgvakken Lieke van der Koelen, die ook meewerkte aan het project.

Fontys-docent Anne Nabuurs vertelt dat de cursus bij Fontys met name bedoeld is om de vmbo-docenten ‘los te weken’ van lesmethodes, ze vrijer te leren denken. Daarvoor krijgen ze onder meer inspiratiesessies. Daaruit is ook het idee van de foodtruck voortgekomen. “Ik vind het idee van Niekée supergoed gelukt. Zij hebben ook geluk met hun school, van wie ze meteen het busje mochten aanschaffen.” [Petra Merkx]