oktober

Virtuele werelden en meer tijdens de Dutch Design Week

Het grootste designevenement van Noord-Europa staat voor de deur. Van zaterdag 22 tot en met zondag 30 oktober staat Eindhoven weer in het teken van de Dutch Design Week. Verschillende Fontysstudenten, waaronder die van ArtCoDe, doen mee. Hun tentoonstelling heeft alles te maken met de metaverse.

Zo’n veertig studenten van de opleiding ArtCoDe zijn de afgelopen veertien weken druk bezig geweest met onderzoek, ontwerpen en bouwen, legt derdejaarsstudente Nynke Hoogerwerf uit. “Onze eindproducten stellen we deze week tentoon in de Heuvelgalerie in Eindhoven. Spannend, maar vooral heel leuk.”

Van kledingkast tot strandhuis
Om deze virtuele wereld te vertalen naar iets concreets hebben de studenten vijf installaties gemaakt voor de Dutch Design week. Zo staat in de Heuvelgalerie onder andere een kledingkast van de toekomst, een huiskamer waar je uit je comfortzone gehaald wordt, een spiegelwereld waarin jouw persoonlijke omgeving gegenereerd wordt en een strandhuisje waarin je dankzij VR en andere applicaties echt het idee krijgt dat je op het strand bent.

In iedere installatie kunnen mensen de fysieke versie van de metaverse bezoeken en bevragen. Maar voordat het zover is, is het team nog druk bezig met de laatste loodjes en het oplossen van een ‘crisis’ hier en daar. “Dat hoort er ook allemaal bij. We zijn er bijna klaar voor en dan kunnen we echt genieten van ons werk.”

Bijzondere expositie en Fontys Design Route
De expositie tijdens Dutch Design Week is voor veel van de ArtCoDe-studenten de eerste. “En dat terwijl we derdejaarsstudenten zijn. Maar het feit dat dit onze eerste tentoonstelling ooit is, heeft alles te maken met de coronapandemie. Dus deze is voor ons extra bijzonder.” [Noëlle van den Berg]