door Marten van de Wier,
maart

Virtual Reality om te voelen wat een patiënt voelt

Kenniscafé 'geluk in de zorg' tijdens DHW

Met een Virtual Realitybril meemaken hoe het is om patiënt te zijn. Teatske van der Zijpp liet het zorgmedewerkers beleven in een workshop. De VR-workshop was donderdagmiddag onderdeel van ‘Zit er geluk in de zorg’, een kenniscafé tijdens de Dutch Happiness Week.

Hoe is het om in een rolstoel te zitten? “Het was net alsof ik er niet bij hoor. Ze praatten constant over me heen”, zegt Femke, medewerkster van zorgcentrum RSZK. “Alle social talk is tussen de zorgverleners”, beaamt Teatske van der Zijpp, programmaleider Technologie in Zorg en Welzijn. “Alleen als het over de ziekte gaat, wordt de patiënt aangesproken. Die klacht komt keer op keer terug”, stelt Van der Zijpp.

Je kunt het zorgmedewerkers vertellen, maar je kunt het ze nog veel beter laten ervaren. Dat kan met een Virtual Realitybril. “Het is een creatieve, ludieke manier om mensen aan het praten te krijgen over hun eigen gedrag”, houdt Van der Zijpp de groep van met name zorgmedewerkers voor.

Behalve de VR-workshop waren er donderdag op Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid in Eindhoven ook sessies met Happy Bot Felix (een geluksmeter voor de zorg), over ‘De Zen-way’ en over de rol die een ‘levensverhaal’ kan spelen bij geluk in de zorg. Commedian Jaap Bressers sloot het kenniscafé af.

Teatske helpt Elly met haar VR-bril.Nadat de deelnemers van de workshop van Van der Zijpp de VR-brillen op hebben gehad, zet ze ze aan het werk om zelf VR-scenario’s te bedenken die nuttig kunnen zijn voor hen en hun collega’s. “Maak crea-bea even in een paar minuten een situatie”, vraagt Van der Zijpp.

Prikkels
De groep van RSZK-medewerker Femke bedenkt er een met prikkels die een groep cliënten kan ervaren tijdens het eten. Met plaatjes uit tijdschriften, voorwerpen en stiften maken ze een collage. “Dat iemand buiten is gaan roken, en dat je dan die rooklucht over je heen krijgt”, roept Maaike, medewerkster van het Elisabeth-Tweestedenziekenhuis. Het geluid van overleggende collega’s, oppert iemand anders, of pannendeksels. Of van bezoekende kinderen.

“Die prikkels kun je extra hard maken, om te simuleren hoe het is voor mensen die overprikkeld raken”, oppert Van der Zijpp aan het slot van de workshop. “Dit is een goed scenario om uit te laten voeren. Mijn aanbod: neem contact met mij op, dan zoek ik iemand in ons lab die dit zou kunnen uitvoeren.” Alleen die rooklucht, dat kan nog niet met een VR-bril.