Verouderde informatie? Dat is ict!

In Groningen stopte een ict-student aan de Hanze Hogeschool omdat hij een onveilige code moest leren. De stof is vaak outdated, net zoals de docenten, klagen ook studenten van andere hogescholen tegen NOSop3. Fontys-studenten Jelle, Jos en Rens herkennen zich daar helemaal niet in. “Bij ict weet je sowieso dat wat je leert verouderd is als je van school komt.”

door Petra Merkx
De drie ict-studenten Jelle, Jos en Rens zijn tweedejaars Fontys ICT in Tilburg. “We werken in een open leeromgeving met altijd docenten in de buurt die je vragen kunt stellen. We krijgen in groepjes les als daar behoefte aan is. We leren een onderzoekshouding aan en dat is belangrijk”, zegt Jos.

Structuren en patronen
“Ict-systemen en -tools veranderen continu. Het gaat erom systemen te begrijpen, structuren en patronen te doorgronden”, voegt Jelle toe. “Ik weet nu al dat wat ik nu leer over drie jaar verouderd is, je moet leren om steeds te blijven bijleren.” Ook over de docenten zijn de drie tevreden. “Je kunt ze altijd vragen stellen. Als lesstof verouderd is, passen ze het meteen aan.”

Het leren van onveilige codes, zoals de Groningse student moest doen, dat herkennen de drie ook niet. Tenzij het ‘expres’ is. Rens: “We leren juist ook om fouten te maken, zodat we weten wat er mis kan gaan. Dan is het ‘floep’ en alles is weg, haha.”

Nieuwe realiteit
De Onderwijsinspectie en het HBO-i, het samenwerkingsverband van hbo ict-opleidingen, laten weten tegen NOSop3 dat ze wel herkennen dat ict-lesstof niet altijd up-to-date is. Maar ‘ontwikkelingen in de ict gaan ontzettend snel, waardoor sommige lesstof alweer verouderd is als de studenten klaar zijn met hun opleiding’.

Annelou van Egmond van de Onderwijsinspectie noemt dat 'de nieuwe realiteit'. "Je leert studenten tegenwoordig vaardigheden in plaats van een vak dat ze veertig jaar lang kunnen uitoefenen zonder dat er iets verandert."