februari

Verkiezingen (1): 'Tijd dat de balans wordt rechtgetrokken'

In de aanloop naar de landelijke verkiezingen van 17 maart spreekt Bron elke week een Fontys-expert over een politiek issue. Economiedocent Ewoud Jansen deelt zijn mening over de stelling: ‘het minimumloon moet omhoog’.

De vraag of het minimumloon omhoog moet speelt bij alle politieke partijen. “Voor mij is het heel simpel, het minimumloon moet omhoog”, zegt Ewoud Jansen, docent International business bij Fontys Hogeschool Economie en Communicatie.

“Op het moment ligt het minimumloon op zo’n 1500Ewoud Jansen euro netto per maand voor een volwassene. Het te lage minimumloon wordt opgevangen door verschillende toeslagen, zoals de zorgtoeslag en kindertoeslag, maar dit is simpelweg niet genoeg om van rond te komen."

"En met die toeslagen kan het ook vreselijk mis gaan, zoals we hebben gezien. Het is beter om lage inkomens te verhogen, belastingen te verlagen en toeslagen af te schaffen.”

Dit minimumloon weerhoudt velen van extra's. “Het is onmogelijk om je kinderen mee te laten gaan met schoolexcursies. In principe sterft niemand van de honger, maar om goed mee te kunnen doen in de samenleving is het minimumloon te laag.”

Het minimumloon is in de jaren tachtig ontstaan. “Er is bij het akkoord van Wassenaar tussen de politiek, de werkgevers en de werknemers een policy van loonmatiging aangenomen”, vertelt Jansen.

“Dit bood een oplossing voor de economische crisis van dat moment. Er werd simpelweg te veel salaris betaald door bedrijven, waardoor ze geen tot weinig winst meer maakten. Vandaag de dag is dit een stuk anders: de winstmarges zijn erg hoog, maar het salaris blijft gematigd. Het is tijd dat de balans rechtgetrokken wordt.”

En wat stemt hij?
“Vorige verkiezingen VVD en nu twijfel ik tussen VVD en D66. Ook rechtse partijen willen een hoger minimumloon. Ze willen dit alleen niet koppelen aan verhoging van de uitkeringen, zoals de linkse partijen dat willen.” [Bram Keeris]