maart

Verhuizen? Met de trein? Dilemma’s als je studie verkast

In het rijtje met verhuizingen van Fontys-opleidingen is die van Toegepaste Wiskunde (TW) in Tilburg heel bijzonder. Waar andere een nieuw onderkomen betrekken op of nabij de eigen campus, verhuist TW dit jaar naar Eindhoven. Voor medewerkers en studenten is de impact behoorlijk.

“Of ik op maandagmorgen naar Eindhoven ga, ligt ook een beetje aan de colleges. Want ik voel er weinig voor om met al m’n spullen eerst nog naar mijn kamer in Tilburg te moeten”, zegt vierdejaarsstudent Mike.

MikeDe verhuizing maakt het voor Mike iets lastiger om in het weekeinde naar huis te gaan. Hij moet na de zomer namelijk zijn weekendabonnement voor de trein omzetten in een weekkaart.

Daardoor kan hij pas op maandagochtend vertrekken vanuit zijn ouderlijk huis in Noord-Limburg.

Tegenop zien
Net als Mike zit jaargenoot Bram op kamers in Tilburg. Ook hij zal in september per spoor naar de colleges van Toegepaste Wiskunde moeten en ziet daar best tegenop.

“Ik heb al eens een half jaar een minor in Eindhoven gedaan. Het grootste nadeel vind ik dat je ’s ochtends in de trein bijna altijd moet staan.”

Vaak vertraging
Mike heeft bovendien ervaren dat er op deze spoorverbinding ‘best wel vaak vertraging is’. Als je een beetje pech hebt, duurt een reis van normaal drie kwartier al snel anderhalf uur.

Beiden verwachten vijf jaar over hun studie te doen. “Als we iets beter ons best hadden gedaan, hadden we hier geen last van gehad”, grapt Mike.

Charlotte Vergouwen

Ook Bram vindt het ‘een beetje balen’ dat ze in hun laatste jaar nog naar Eindhoven moeten. “Maar we lopen dan ook stage, dus hoeven niet zo vaak naar de opleiding toe.”

Docenten met de auto
Charlotte Vergouwen, sinds anderhalf jaar docent van Toegepaste Wiskunde, zegt zich terdege te beseffen dat de verhuizing haar extra reistijd kost. Ze woont in Hoeven (tussen Etten-Leur en Roosendaal).

“Met de auto kost het me zo’n drie kwartier om bij FLOT te zijn. Zonder files duurt de rit naar Eindhoven een half uur langer. Mijn insteek is om vroeger op te staan om files voor te zijn.”

Ze denkt er niet over om zelf ook te verhuizen, evenals haar in Tilburg woonachtige collega Esra Sayiner-Gurler. Ook zij wil vooralsnog met de auto naar Eindhoven: “Maar ik weet niet of dat slim is. Ik woon vlak bij station Tilburg Universiteit. Voor mijn studie Pedagogiek bij Fontys ben ik tenslotte ook al eens vier jaar lang met de trein naar Eindhoven gegaan.”

Betere studieplekken
Student Mike verwacht dat hij er qua studieplekken in Eindhoven op vooruitgaat. Die bij FLOT vindt hij niet zo fijn en daarom heeft-ie er vaak een fietstocht van twintig minuten voor over om bij de universiteit in Tilburg de boeken in te duiken. “Als we eenmaal op het TU/e-terrein zitten, kan ik daar naar het MetaForum (bibliotheek van de TU, red.) lopen.”

BramBram zegt overwogen te hebben om in Eindhoven op kamers te gaan. Maar de mooie studio die hij nu in Tilburg heeft en waarvoor hij ruim twee jaar bij de studentenhuisvesting stond ingeschreven, wil hij voor dat ene jaar studie niet kwijt.

Dat geldt wat Mike betreft voor zijn vriendengroep en de studentenroeivereniging in Tilburg: “Ik wil niet opgeven wat ik in vier jaar tijd heb opgebouwd.”

Het nieuwe gebouw
Beide studenten verheugen zich wel op het nieuwe gebouw. “Ik denk sowieso dat we daar meer thuishoren dan bij de lerarenopleidingen”, zegt Bram.

“Ook vind ik de omgeving, bijvoorbeeld de laboratoria van Engineering, er meer inspirerend.”

De twee docenten beamen dat. “Met alle practica en labs daar krijgen onze studenten een goed beeld van hun latere werkveld”, verwacht Sayiner-Gurler. “Dat maakt de verhuizing zeker een waardevolle stap. Meer technische opleidingen binnen één gebouw betekent ook meer samenwerking. De opleiding krijgt meer ‘body’.”

Vergouwen verwacht in Nexus eveneens meer aansluiting, zowel bij het werkveld als bij de drie techniekstudies die er zitten. “Volgens mij hebben die veel meer contact met het bedrijfsleven. Zeker onze afstudeerrichting Engineering Mathematics gaat daarvan profiteren.”

Esra Sayiner-Gurler

FLOT missen
Toch zullen beiden hun huidige onderkomen bij FLOT missen, hoewel ze er alletwee pas sinds 2018 lesgeven. Volgens Sayiner-Gurler was de aanstaande verhuizing voor sommige collega’s zelfs mede aanleiding om hun heil elders te zoeken, binnen FLOT, een andere opleiding of in het bedrijfsleven.

“Bij FLOT kregen we altijd de ruimte die we nodig hadden. In die zin is de stap naar Eindhoven spannend, omdat ik niet weet welke rechten we daar hebben. Een vreemde eend in de bijt, zoals we nu bij FLOT zijn, heeft ook zijn voordelen. Hier zijn we heel zelfsturend.”

Je eigen opleiding zijn; dat is wat Vergouwen betreft het mooie geweest aan de opleiding Toegepaste Wiskunde binnen de muren van FLOT. “We konden die helemaal zelf vormgeven. Het is afwachten of dat verandert als we straks onder Engineering vallen.” [Tim Durlinger]