november

Verder studeren aan het hbo? Volg een master

Masters in het hbo, ze zijn er al een aantal jaar en het aanbod is groeiende. Toch weten veel studenten niet van de mogelijkheid om door te studeren. Daar moet verandering in komen, vindt Fontys. Daarom start ze met een tweejarige campagne.

Fontys doet er naar eigen zeggen alles aan om haar aanbod voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk te maken. Zo biedt ze naast bacheloropleidingen onder andere deeltijdopleidingen aan voor werkenden en twee-jarige associate degree's (ad's) om de doorstroom van het mbo naar het hbo te bevorderen.

Maar wat veel studenten niet weten, is dat je na je bacheloropleiding kunt doorstuderen. Inmiddels biedt Fontys 38 masteropleidingen aan. Dit jaar zijn er twee bij gekomen en vier zijn er in voorbereiding. De hoger onderwijsinstelling kent (deeltijd)masters in verschillende richtingen, zoals educatie, technologie, economie, pedagogiek en de kunsten.

Fontys richt zich primair op studenten die in het derde of vierde jaar zitten. Dit is volgens Lianne Maas en haar collega Stefanie Antonis van de dienst Marketing en Communicatie het moment om ze te informeren over het volgen van een masteropleiding. De campagne start met een webinar op 13 november. Tijdens deze onlinebijeenkomst delen docenten en masterstudenten informatie over het volgen van een master in het hbo en vertellen ze over hun ervaringen.

Studentambassadeur
Luuk Roelofs (25) is een van hen. Hij volgt de master System Design, een combinatie van mechatronica en werktuigbouwkunde en hij is studentambassadeur. “Dit betekent dat ik potentiële masterstudenten informeer over de master die ik volg. Dat doe ik bijvoorbeeld tijdens open dagen en informatieavonden.”

Luuk Tijdens zijn bacheloropleiding Engineering aan Zuyd Hogeschool in Heerlen volgde Luuk een minor bij Fontys Pulsed. “Ik heb er geweldige herinneringen aan”, vertelt de masterstudent. “Daarom besloot ik bij Fontys een master te gaan volgen.”

In eerste instantie vindt Luuk het heel fijn om nog wat langer student te zijn. “Ik kan bijvoorbeeld lid blijven van de studentensportvereniging in Maastricht. Door het flexibele lesrooster heb ik ruimte om leuke dingen te plannen zoals weekendjes weggaan. En ik kan blijven leren en nog steeds omgaan met leeftijdsgenoten.”

Daarnaast is Luuk met een master begonnen omdat het hem een unieke en waardevolle titel lijkt. “Indien ik een carrière ga vervolgen als docent, biedt een masterdiploma mij meer mogelijkheden. Bovendien kan ik in het buitenland stage lopen tijdens de master.”

Gelijk niveau
Genoeg redenen voor Luuk om een master te volgen. Communicatieconsulenten Lianne Maas en Stefanie Antonis zijn blij met studenten als Luuk. “Wij kunnen wel vertellen dat een master een veelbelovende aanvulling is op een bacheloropleiding, maar wie kunnen dat beter overbrengen dan de studenten zelf?”

Wel kunnen de consulenten andere vragen beantwoorden. Wat het verschil is tussen een wo-master en een hbo-master bijvoorbeeld. “Een master in het hbo is meer praktijkgericht dan theoretisch”, licht Maas toe. “Maar wat bijna niemand weet, is dat een masteropleiding in het hbo van gelijk niveau is als een wetenschappelijke master.”

“Voordeel van het volgen van een master in het hbo is dat je op een strategisch denkniveau kunt instromen in het werkveld”, vult Antonis aan. “Je hebt bovendien meer praktijkgerichte bagage. Het is een manier om je verder te ontwikkelen en je mogelijkheden op de arbeidsmarkt te vergroten.”

Aanrader
Masterstudent Luuk raadt iedereen die van zijn bacheloropleiding heeft genoten aan een master te gaan volgen. “Zo lang de masteropleiding qua vakken bij je interesses en je toekomstige carrièrebeeld passen. Als je twijfelt, kun je advies vragen, bijvoorbeeld aan een van je favoriete docenten. Dat heb ik ook gedaan en dat was voor mij een zeer prettige ervaring.”

De masteropleiding heeft Luuk een goede werkmentaliteit, een technische mindset en veel zelfontwikkeling opgeleverd. Ook vakinhoudelijk is hij enigszins gegroeid. “Maar ik betwijfel of een hbo-masterdiploma in Engineering beter op mijn cv staat dan evenzoveel jaren werkervaring. Het lijkt iets te zijn waar de industrie nog aan moet wennen.”

Zelf studeert Luuk bewust in deeltijd, zodat hij ernaast kan werken. “Er lijkt me niks dat beter op mijn cv staat dan een masterdiploma gecombineerd met werkervaring.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd