Venlo,
juli

Spullen op campus Venlo in veiligheid gebracht (update)

Update vrijdag 16 juli, 18.00 uur

Vrijdagmiddag hebben 20 medewerkers op de Fontys-campus in Venlo spullen in veiligheid gebracht op plekken die kans lopen om onder water te komen staan als de Maas overstroomt. Dat meldt directeur Bram ten Kate van Fontys International Business School in Venlo. "We hebben begrepen dat het water in Venlo komende nacht om 3.00 uur zijn piek bereikt. Ik durf niet te zeggen of er een kans is dat de campus onder water komt te staan."

De vrees is volgens de directeur dat een dijk bij Steyl het niet houdt. "Als die breekt loopt een deel van Tegelen onder water en dat komt uiteindelijk ook bij onze campus uit." Er worden rond Venlo vrijdagavond zo'n 10.000 mensen geëvacueerd, onder meer in Tegelen.

Volgens Ten Kate is geïnventariseerd waar het water bij de overstroming in 1995 in de Fontys-gebouwen heeft gestaan en wat daar nu aan waardevolle spullen stond, zoals het archief. Die zijn, in samenwerking met een verhuisbedrijf, uit voorzorg op hogere plekken in veiligheid gebracht.

Vanwege de zomervakantie is er niemand meer op de campus aanwezig. Wel moet afgewacht worden of de in de vakantie geplande verbouwing van de ruimte van het team Marketing Management (Commerciële Economie) zaterdag wel door kan gaan.

Ten Kates collega Henning Janssen van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek in Venlo meldde eerder dat de diploma-uitreikingen van FHTenL en de Pabo in Venlo vrijdag niet kon doorgaan. 'Dit gezien de verwachte hoge waterstand van de Maas én het feit dat Nederland code rood heeft in verband met corona', schrijft hij op Instagram. Het besluit is genomen in samenspraak met het College van Bestuur van Fontys en het Lokale Crisis Team.

Het ziekenhuis VieCuri in Venlo, dat tegenover de Fontys-campus ligt en pal aan de Maas, wordt sinds vrijdagmiddag uit voorzorg geëvacueerd vanwege de hoge waterstand.

Bij Fontys in Venlo worden geen extra maatregelen genomen tegen het stijgende water van de Maas in Limburg. De campus ligt op een steenworp afstand van de rivier.

Bram ten Kate, directeur van Fontys International Business School in Venlo, heeft donderdagmorgen overleg gehad met de Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken van Fontys over de noodsituatie in Limburg.

Geen paniek
“Er is geen reden tot paniek. Ik heb begrepen dat de Maas niet de grootste ‘stijger’ is, dat zijn de kleinere riviertjes. De Maas is in goede banen te houden.”

Medewerker Paul Stevens, volgens directeur Ten Kate inmiddels met pensioen, brengt tijdens het hoogwater in 1993 wat papierwerk in veiligheid.In 1993 en 1995 kwam de Hogeschool Venlo - voorloper van Fontys - onder water te staan tijdens het hoogwater. Een foto die Ten Kate in zijn archief heeft, en een markering op een muur op de campus tot waar het Maaswater destijds heeft gestaan, zijn daar nog stille getuigen van.

Morgenavond hoogste punt?
“Naar aanleiding van die overstromingen is toen een dijkje tussen de Maas en de campus aangelegd. De verwachting is dat dit het stijgende water moet kunnen keren”, aldus de directeur.

De Maas bereikt vrijdagavond of zaterdagochtend in Venlo het hoogste punt. In het weekend daalt het waterpeil weer. [Tim Durlinger]

De Fontys-campus (rechtsonder) ligt vlak bij de Maas. - foto Google Maps