Venlo,
oktober

'Venlo biedt student alles, weet iedereen dat?'

Fontys goed vertegenwoordigd in nieuwe studentenraad gemeente

In Tilburg kennen ze dit fenomeen al en komende woensdag gaat ook de gemeente Venlo ermee van start: de studentenraad. Een groep studenten van Fontys, Has Hogeschool en Maastricht University (dependance) geeft Venlo adviezen om zich nóg meer als studentenstad te kunnen profileren. Want volgens 'raadslid' en Fontys-studente Iren Ivanova is de gemeente al goed op weg.

Venlo telt zo'n 4.500 studenten, van wie het merendeel bij Fontys zit. Ivanova (21) woont er nu drie jaar en studeert al die tijd aan Fontys International Business School. De Bulgaarse zou een goede ambassadeur voor 'Venlo studentenstad' kunnen zijn: "Hoewel het een kleine stad is, heeft het alles. Diverse cafés en restaurants voor studenten, entertainment en ook het vervoer is goed. Met een fiets kun je hier overal snel komen. Studentenhuisvesting is goedkoper dan in andere Nederlandse steden."

Acceptatie
Toch is er één aspect dat ze graag binnen de studentenraad zou willen bespreken, al kan de gemeente zelf daar weinig aan doen. "In Venlo zijn veel Nederlandse en Duitse studenten. Ik zou graag van andere raadsleden horen hoe zij vinden dat internationale studenten geaccepteerd worden. Die moeten volgens mij beter worden geïntegreerd. Nu klitten ze te veel samen in groepjes met landgenoten. Er zou meer interactie mogen zijn. Ze hebben niet in de gaten dat ze daarvan in de toekomst kunnen profiteren; om een netwerk in het buitenland te hebben."

Drie van de acht zetels in de raad worden bezet door studenten van Fontys. Naast Ivanova zijn dat Siri Baggen (Hogeschool Techniek en Logistiek) en Tobias Schöps (International Business School). Het nieuwe orgaan is een uitvloeisel van het 'Meerjarenprogramma Venlo studentenstad 2016-2019' en de gesprekken met studenten, die in het kader daarvan sinds 2015 plaatsvinden. Waarom maakt Venlo hier zo veel werk van? "Ik denk om studenten bewust te maken van Venlo als studentenstad", zegt de Bulgaarse. "Buitenlandse studenten die in Nederland willen studeren oriënteren zich vooral op de grote steden. Maar volgens mij leer je meer in een kleine stad en gemeenschap."

Theorie in praktijk
Gevraagd naar haar eigen motivatie om in deze raad te stappen, hoeft Ivanova niet lang na te denken. "Misschien ben ik nog 'maar' 21, maar ik denk dat we het in ons hebben om zaken te veranderen. Studenten moeten hier niet alleen komen om te studeren, maar ook aan de mogelijkheden buiten hun opleiding denken. Door deel te nemen aan verschillende activiteiten, kun je meer leren en jezelf me beter ontwikkelen." Zelf heeft ze al in drie studentenorganisaties gezeten. Zo was ze voorzitter van Student Sports Venlo. "Je kunt op die manier de theorie in de praktijk brengen. Dat spreekt me erg aan."

Nieuwsgierig is ze ook. "Ik kom over tien jaar zeker absoluut terug om te bekijken wat er met onze ideeën is gedaan." [Tim Durlinger]