Tilburg,

Vegan studentenvereniging zet voet aan Tilburgse wal

Na Amsterdam, Groningen, Nijmegen en Utrecht is nu ook Tilburg aan de beurt: een veganistische studentenvereniging heeft er voet aan wal gezet. “We zijn nu een half jaar bezig en hebben al tachtig leden”, zegt Fontys-student Caro de Bonth (20).

Caro de BonthZij studeert aan de Academy for Creative Industries in die stad en zit in het bestuur van de Vegan Student Association Tilburg (VSA Tilburg). Een studentenvereniging die een veganistisch motief heeft. Veganisten eten geen vlees, vis en dierlijke producten en gebruiken geen producten als leer en wol.

Onnodig dierenleed
Ze werd zelf vegan om ‘onnodig dierenleed tegen te gaan, maar ook voor het klimaat’. “Je ziet overal dat veganisme een grootse beweging is die steeds groter wordt, ook in Tilburg. We zien echt dat vegan studenten de connectie zoeken met andere vegan studenten.”

“Ik denk dat dat komt doordat je toch wel overeenkomsten hebt met elkaar”, zegt Caro. “Iedereen vindt het fijn om vriendschappen te sluiten op basis van dezelfde interesses. Je kan elkaar tips geven over nieuwe producten en recepten delen met elkaar.”

Het eerste evenement van VSA Tilburg.Cook alongs
Het gaat er in deze vereniging ook iets anders aan toe dan bij andere studentenverenigingen. De leden krijgen weliswaar ook veel activiteiten aangeboden, maar ze staan wel met de neus richting veganisme.

“We hebben online game-avonden gehad en een pubquiz, maar we organiseren ook vegan ‘cook alongs’, waarbij we live koken met elkaar (voor de webcam in de eigen keuken, red.). Wel Vegan studenten Kasia en Magda tijdens een VSA-'cook along'.allemaal in het Engels, zodat ook internationale studenten zich er thuis voelen.”

Ook voor niet-veganisten
Ook studenten die niet veganistisch zijn, kunnen zich aanmelden bij de vereniging. “Het hoofdonderwerp is veganisme, maar wij zijn daar niet te streng in. Ik denk dat we studenten juist dan iets bij kunnen brengen, daar hoeven ze geen veganist voor te zijn.”

Helaas moeten de leden door corona alles online organiseren, waardoor ze elkaar nog steeds niet hebben ontmoet. “We zijn opgericht tijdens de coronacrisis, dus we weten niet beter. Maar we staan wel te springen om elkaar in het echt te zien. Dan kunnen we eindelijk samen de vegan opties van de horeca in Tilburg uitproberen."

Meer Fontys-leden
Volgens Caro zijn op dit moment vooral studenten van Tilburg University lid van VSA Tilburg, maar wil de vereniging zeker ook meer studenten van Fontys erbij krijgen. Nagedacht wordt nog over activiteiten om de zichtbaarheid te vergroten, bijvoorbeeld op open dagen. [Kasper Wienk]