april

Veel onduidelijk over financiële hulp bij studievertraging

Op afstand studeren is al moeilijk genoeg, maar de financiële kwetsbaarheid maakt het voor studenten nog extra lastig. Studentenvakbonden maken zich zorgen over die situatie. De vraag is of het hoger onderwijs en dus ook Fontys zich enigszins voorbereiden om studenten op dat vlak te kunnen helpen.

“Het gros van klachten die we binnenkrijgen gaat over studenten die te maken hebben met studievertraging. Financieel betekent dit simpelweg dat lenen en collegegeld betalen langer duren, en dus meer wordt”, zegt Kees Gillesse, woordvoerder van studentenorganisatie ISO.

In maart gaf Fontys al duidelijkheid over eventuele studieproblemen van eerstejaarsstudenten. Een bindend studieadvies wordt uitgesteld, waarmee een lans werd gebroken voor studenten die vanwege de crisis misschien niet het benodigd aantal studiepunten weten te halen in hun eerste jaar.

Stagenorm
Maar hoe zit het met studenten die serieuze studievertraging oplopen? Een mild voorbeeld is de twintigjarige Jesse. Hij studeert HBO Rechten bij Fontys in Tilburg.

“Volgend jaar moet ik stagelopen. Dat feest gaat niet door als ik dit jaar niet aan de stagenorm voldoe. Als ik al mijn aanstaande toetsen haal, mag ik de eerste helft van het jaar op stage. Zo niet, dan loop ik een halfjaar studievertraging op. Het probleem is dat door corona de resterende zes toetsen na deze maand in ongeveer twee weken tijd plaatsvinden, wat voor ons ongewoon is.”

Het advies van Fontys is dat studenten Jesse, thuis aan het studeren.eerst hun studieloopbaanbegeleider (SLB'er) raadplegen. Zij zijn immers hèt aanspreekpunt als het gaat om dit soort problemen. De student stelt ook samen met zijn SLB’er vast of er sprake is van studievertraging. De coach kan hem wijzen op het profileringsfonds, waarna de student samen met een studentdecaan kan bekijken of hij daarvoor in aanmerking komt.

Geen protocol
Dat fonds is, net als bij andere instellingen in het hoger onderwijs, hèt middel dat Fontys kan inzetten om financiële steun te bieden bij studievertraging door bijzondere omstandigheden.

Maar volgens een woordvoerder van Fontys is er nog geen algemeen protocol opgesteld voor studenten met studievertraging specifiek voor de coronatijd.

"Per opleiding en per student zijn de zaken erg verschillend”, zegt de persvoorlichter. “Bovendien is het erg lastig in te schatten hoeveel studenten studievertraging gaan oplopen naar aanleiding van de coronacrisis, aangezien we niet eens weten hoe lang de maatregelen gaan duren. Ook in dit geval geldt: we baseren ons beleid op het landelijke beleid."

Medezeggenschap studenten
Hetzelfde geluid komt van de studentenfractie uit de medezeggenschap van Fontys. Fractievoorzitter Thyme van den Beuken: “Wij krijgen Thyme van den Beukenveel berichten van studenten die dagelijks in de stres zitten vanwege problemen met de voortgang van hun studiejaar. Dat nemen we mee in onze gesprekken met het College van Bestuur, die gelukkig nog wel gewoon doorgaan."

"Ook voor ons is het een kwestie van afwachten wat de toestand van het land zal zijn de komende tijd. We voelen ons daarin dus machteloos."

Het College van Bestuur van Fontys is bezig met scenario’s voor de toekomst. Wat voor scenario’s dat precies zijn, weet Thyme nog niet. “Ze zijn er druk mee bezig. Zodra er een concreet scenario is, wordt de studentenfractie op de hoogte gebracht.” [Thieu Schraven