november

Van ziekenhuis naar school voor de toetsen

Studenten Verpleegkunde konden gisteren ondanks de grote hulpvraag van corona-afdelingen van ziekenhuizen toch op school hun toetsen maken. Met 27 lokalen voor 266 leerlingen zorgde de opleiding voor een veilige omgeving.

Bij Fontys vonden vorige en deze week tentamens plaats, soms op externe locaties, zoals het Klokgebouw. Maar Verpleegkunde organiseerde ze op de eigen locatie aan de Theodor Fliednerstraat in Eindhoven.

Hulp in ziekenhuizen
Door de coronacrisis Eva loopt met een student naar de wc.hebben zowel studenten als docenten van de opleiding Verpleegkunde het extra druk.

“Onze ouderejaarsstudenten werken regelmatig al op corona-afdelingen van ziekenhuizen, maar ook docenten wordt gevraagd bij te dragen”, vertelt Nicole van As, communicatieadviseur van Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid.

Vertraging
“Er konden dit jaar veel toetsen niet doorgaan en daar hebben wij nog steeds de naweeën van”, zegt Lars Bloks van werkgroep kennistoetsing, die samen met anderen docenten de surveillering organiseerde.

De opleiding zet daar nu ook docenten voor in, zodat de toetsen kunnen doorgaan. “We willen studievertraging bij studenten zoveel mogelijk beperken”, aldus Bloks.

Bijsturen
“Dit vraagt om bijschaven en bijsturen, omdat de maatregelen blijven veranderen”, zegt Eva van den Brand, portefeuillehouder toetsing. “Ik ben heel erg blij dat we dit voor elkaar hebben gekregen.”

De deelnemers moeten namelijk extra oppassen voor besmettingen vanwege hun werk in ziekenhuizen en zorginstellingen. Chrisje“Wij leiden verpleegkundigen op en hebben een verantwoordelijkheid naar het werkveld toe.”

Heel anders
Verpleegkunde-student Chrisje is blij dat ze de toetsen op school kan maken om de achterstand in te halen. “Het is wel anders nu. Wij zaten net met acht studenten in een lokaal. Normaal zijn de tentamens in een grote hal met de gehele opleiding, maar de rustige lokalen zijn erg fijn.”

“Mondkapjes zijn vanzelfsprekend, dus dat is geen probleem. Je mag ze zelfs afzetten tijdens de toets. De bordjes naar de uitgang zijn duidelijk en overal staan desinfectiemiddelen. Ik denk dat dit een goede oplossing is.” [Kasper Wienk]