Tilburg,

Van ‘IT-nerd’ naar Miss World Nederland 2019

Sarah van Alem, student Digital Business Concepts bij Fontys, is één van de finalisten voor Miss World Nederland 2019. De 25-jarige heeft al een behoorlijke naam opgebouwd in de IT-wereld en hoopt dan ook te laten zien dat de vooroordelen over deelnemers aan missverkiezingen niet kloppen.

De 25-jarige student heeft een baan in de IT, zette startups op en ontwikkelt tegelijkertijd een nieuw afstudeertraject op haar opleiding in Tilburg.

Hoe ze het allemaal combineert? “Ik krijg inderdaad supervaak de vraag of ik nog wel tijd heb om te slapen, maar ik heb tijdens mijn studie geleerd dat er in een week zeven dagen zitten en in een dag 24 uur. Dus die tijd gebruik ik ook. Dat vereist wel veel plannen en schuiven.”

Domme misses
Sarah twijfelde eerst aan haar deelname. Onder andere omdat het van invloed zou kunnen zijn op haar reputatie. “Er wordt vaak gedacht dat misses heel dom zijn. Dat idee had ik zelf eerst ook. Maar dat blijkt totaal niet het geval. Het zijn geen poppetjes. Je moet je wel goed kunnen presenteren en etiquette leren, maar het gaat er ook zeker om dat je iets te vertellen hebt.”

Ook Sarah’s collega’s reageerden in eerste instantie verbaasd. “Uiteindelijk vonden de meesten het wel goed. Een beetje verandering in de misswereld mag van mijn collega’s wel. Nederland mag best een keer een miss sturen die echt iets te vertellen heeft en die ook op business level iets kan betekenen voor andere landen. Dat zou superinteressant zijn.”

Netwerk opbouwen
Voor reputatieschade is de student dan ook niet meer bang. “Dat is puur afhankelijk van hoe ik mezelf neerzet. Als ik gewoon mezelf blijf, is er niks aan de hand. Ik hoop hierdoor juist op internationaal niveau aan mijn netwerk te bouwen.”

Daarnaast hoopt ze dat haar deelname een ‘huh-effect’ heeft. “Zo van ‘huh, maar zij heeft startups opgezet, kan code schrijven en werkt in de IT’. Ik hoop daarmee andere meiden te inspireren. Je kunt er zoveel meer uithalen dan alleen maar een modellencarrière.”

Tegenstanders
Sarah heeft 13 tegenstanders met verschillende achtergronden. “Veel doen er modellenwerk, maar er zijn ook meiden die recht of economie studeren. Wat ik zelf heel erg merk is dat ik door mijn opleiding gewend ben geraakt aan netwerken. Ik praat heel makkelijk met anderen en voel me daar comfortabel bij. Dat geeft denk ik wel een voordeel. Ik hoop ook dat als ik verder kom ik daar gebruik van kan maken.”

Op 4 juli hoort Sarah of zij de titel van Miss World Nederland 2019 krijgt. Als ze wint mag ze Nederland vertegenwoordigen tijdens de wereldfinale in Thailand. [Whitney Janssen]

Joyce Tevreden
2019
Sarah ik wens je ontzettend veel succes! je hebt lef en bent een echte doorzetter en een meid die echt wat te vertellen heeft.
Ann jolink
2019
Sara is de mooiste en niet onbelanrijk: de slimste en heeft wat te vertellen!.goed rol model voor Nederland!!!!
Opa Hans
2019
Ik ben trots op mijn kleindochter. Sarah, succes in Amsterdam.