december

Van Engelshoven praat bij Fontys over lerarentekort

Minister van Onderwijs, Ingrid van Engelshoven, bracht maandag een werkbezoek aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Eindhoven. Ze sprak er onder meer met docenten over werkdruk en met zij-instromers en hybride docenten over het lerarenvak. Ook ontving zij de ‘Strategische agenda lerarenopleidingen’ uit handen van Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

In deze agenda wordt gepleit voor meer maatwerk voor de student, om het lerarentekort tegen te gaan. “We gaan op zoek naar meer ruimte. Het klassieke model van studenteninstroom, een opleiding volgen en dan voor de klas is niet langer het enige model. We kunnen nu al niet meer aan de steeds maar toenemende vraag naar leraren voldoen. We zetten daarom in op flexibele opleidingstrajecten, zoals zij-instroom”, zei Limmen. Ook worden hybride docenten ingezet, die het docentschap met een ander beroep combineren.

Tussen de gesprekken door bezocht de minister nog het nieuwe techniekgebouw van Fontys: Nexus. En zij reed nog in een hybride auto van Fontys Hogeschool Engineering. [Petra Merkx]

Bekijk hieronder het videoverslag dat Edita Saakian van Bron maakte van het bezoek van Van Engelshoven aan Fontys.