mei

Van Engelshoven: geen idee wanneer campus opengaat

Nee, er is nog geen zinnig woord te zeggen over wanneer en in hoeverre Fontys en andere hogescholen en universiteiten opengaan. Minister Van Engelshoven hoopt dat de deuren nog voor de zomer op een kier kunnen, zo stelt zij in een interview met Bron. "Maar of dat lukt, weet ook ik gewoon echt niet."

Er heerst veel frustratie bij medewerkers en studenten in het hoger onderwijs: mensen willen onderhand weten wanneer en in hoeverre de deuren van de hogescholen weer open mogen. Snapt u dat? Kunt u vertellen waarom dat zo is?
“Die onzekerheid hebben we natuurlijk allemaal. Maar we weten gewoon nog niet wanneer hogescholen en universiteiten weer open kunnen. We werken heel hard om op 15 juni een eerste stap te kunnen zetten. Maar ook die stap is nog niet zeker. Het besluit daarover nemen we pas vlak daarvoor.

We doen onze stinkende best om in ieder geval voor de zomer de deuren in het hoger onderwijs weer op een kier te kunnen zetten. Zodat er bijvoorbeeld weer praktijkonderwijs en tentamens plaats kunnen vinden. Of het ook echt gaat gebeuren weet ik nog niet. Dat hangt af van hoe het met het coronavirus gaat in de samenleving.”

En na de zomer, hoe gaat het nieuwe collegejaar eruit zien?
“Het enige dat zeker is, is dat dit altijd een combi zal worden van online en fysiek onderwijs."

Wat vindt u van het verwijt dat er te weinig aandacht zou zijn voor het hoger onderwijs, of dat daar toch in elk geval te weinig over gecommuniceerd wordt?
 “Er is geen gebrek aan aandacht. Elke week overleg ik: met studenten, met universiteiten, met de Vereniging Hogescholen. Alleen: dat haalt niet meteen het Journaal.

De minister op digitaal werkbezoek bij de dienst Marketing en Communicatie van Fontys.De meeste aandacht ging de afgelopen tijd toch vooral naar primair onderwijs. Ondertussen is er in het hoger onderwijs natuurlijk wel veel gebeurd. Hoe snel daar alles digitaal is gegaan, dat is een klein wonder.”

Niettemin: in de laatste belangrijke verklaring van premier Rutte ging het een uur lang over allerlei sectoren en problemen. Het hoger onderwijs moet het doen met een bijzin van een paar woorden...
“Wellicht een schrale troost, maar er zijn nog honderd sectoren die ook vinden dat ze meer aandacht verdienen. Je kunt echter niet iedereen bedienen in zo’n toespraak van tien minuten. We voelen in het kabinet heel erg dat mensen zich te kort gedaan voelen. Maar het is gewoon alle dagen schipperen."

Cultuur
Een van de sectoren die het door de coronacrisis hard te halen hebben, is de cultuursector. Fontys kent twee hogescholen, de Kunsten en de Academy for Creative Industries, waarvan alumni het nu moeilijk hebben en de huidige studenten een ongewis toekomstperspectief hebben.

Een jaar geleden bezocht u de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg op de avond dat Duncan Laurence het Eurovisiesongfestival won. De huidige studenten kunnen van dat soort successen alleen maar dromen. U bent ook minister van cultuur. Wat is uw advies aan hen?
De menigte op het Piusplein in Tilburg tijdens het optreden van Duncan."Ook voor die studenten is het moeilijk en onzeker. Mooier kan ik het niet maken. Blijf doen waar je goed in bent, zorg in elk geval dat je afstudeert. Je kunt ook zeggen: ik doe er nog een paar vakken bij, ik studeer wat langer. En zeker in deze sector geldt: er moet heel veel opnieuw uitgedacht worden. Spreek dus je creativiteit aan."

In Brabant is een provinciebestuur aangetreden dat heel veel met boeren en heel weinig met cultuur lijkt op te hebben. Dat bestuur wil alle subsidies aan culturele instellingen afbouwen. Dat zal bij studenten de vraag versterken: wat is mijn perspectief nog?
"Dat provinciebestuur in Brabant, daar kan ik niks aan doen. Brabanders hebben hier zelf op gestemd. Je had ook iets anders kunnen stemmen. Ik vind er van alles van maar ik heb me ook gewoon neer te leggen bij een democratisch genomen besluit in Brabant.

Daarnaast probeer ik met gemeenten en provincies wel dingen af te spreken: ik geef heel veel extra steun aan culturele instellingen die normaal niet onder het rijk vallen. Mits daar ook lokaal aan wordt bijgedragen. Anders ben ik nu instellingen aan het steunen die straks omvallen. Ik ben heel benieuwd hoe de Brabantse steden daarmee gaan omgaan." [Jan Ligthart]