oktober

Van de dorpsfanfare naar de Chinese Muur

Fontys-alumnus wint Great Wall Competition op ADE

DJ Kevin Huizing (oftewel Budakid) is volgend jaar te beluisteren op de Chinese Muur. Tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) won de Rockacademie-alumnus de finale van de Great Wall Competition.

Met zijn overwinning verdient Kevin een plek op het RINGYANG Great Wall Music Festival, dat plaatsvindt in juni 2018. “Super. Het wordt mijn eerste bezoek aan China en sowieso: wat een locatie om te draaien.” Twaalf finalisten verzorgden afgelopen zaterdag een DJ-set in het China Pavilion bij het Vondelpark. Met behulp van een rode en blauwe koptelefoon konden de aanwezige toeschouwers steeds hun voorkeur aangeven. Uiteindelijk kwam Kevin als winnaar uit de bus.

Fanfare
Kevin Huizing (25) studeerde Elektronische Muziekproductie aan de Rockacademie (Fontys Hogeschool voor de Kunsten). Partyflock.nl omschrijft zijn stijl als volgt: ‘(...) a brand new wave of electronic dance music by blending disco, house and soul with tech- and deephouse together’. “De muziek moet kloppen, maar de sfeer ook”, zegt Kevin. “Ik wil dat het publiek plezier beleeft aan wat ik doe. Mijn set is bovendien een soort dagboek. Ik gebruik persoonlijke ervaringen en vertel daarover tijdens een optreden.”

Het muzikale leven van Kevin begon lekker traditioneel. “Ik kom uit Grave en drumde jarenlang in de dorpsfanfare. Thuis deed ik weleens wat met keyboards.” Tien jaar geleden liet een neef hem op een feestje het productieprogramma Fruity Loops zien. “Zo raakte ik langzaam totaal in de ban van de elektronische muziek.”

Boeddha
Ook Kevins DJ-pseudoniem Budakid komt rechtstreeks uit de familie. “Van mijn oma kreeg ik op een dag een beeldje van een Boeddha-figuur met daaromheen een groepje luisterende kinderen. Dat was in de tijd dat ik net begon met optreden. ‘DJ Kevin’ vond ik te makkelijk en zo sloeg ik aan het denken.” Van Boeddha naar China - is er in zijn muziek iets te herkennen van Aziatische invloeden? Kevin: “Nee, niet echt. Of het moet zijn dat er van mij soms best een spiritueel laagje in mag. Ik hou ervan om mensen in het publiek te inspireren en aan het denken te zetten."

Welke ambities heeft Kevin? Ziet hij zichzelf de kant op gaan van Nederlandse exportproducten als Armin van Buuren en Martin Garrix? “Daarmee ben ik eerlijk gezegd totaal niet bezig. Ik leef met de dag en kijk niet vooruit. Eigenlijk is mijn ambitie om alle vlinders te vangen die voorbijkomen.” Kijk, dat klinkt hoe dan ook behoorlijk zen. [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Foto's: Rein Kooyman (bovenin) en Esmee Jacobs (onderin).