maart

Vaker online les door stakingen openbaar vervoer

Medewerkers van het openbaar vervoer staken. Vaak en veel, en dat heeft gevolgen voor studenten en medewerkers van Fontys. Op sommige locaties is het leger dan normaal omdat er weer meer online les wordt gegeven.

In Tilburg verschilt de drukte per locatie. Bij een van de vier instituten waar navraag is gedaan, zijn minder studenten aanwezig dan normaal. “De andere drie instituten zien geen grote verschillen met de normale situatie”, zegt woordvoerster Ingrid Oonincx.

Hybride onderwijs
Studenten kunnen indien nodig bijna overal bij Fontys hybride onderwijs volgen. Oftewel: vanuit huis online deelnemen aan fysieke lessen die op school worden gegeven. “Maar dat neemt niet weg dat de stakingen vervelend zijn voor onze studenten en medewerkers”, vervolgt Oonincx. “Gelukkig zijn ze creatief in het vinden van oplossingen: ze zetten hun netwerk in, komen met de fiets of auto en gaan carpoolen.”

Dat laatste gebeurt vooral veel in Venlo, waar studenten nog massaal naar school komen. De een door met iemand anders mee te rijden, de ander komt zelf met de auto. Zoals Simone, eerstejaars student Industrieel Productontwerpen. “Als ik met het ov hierheen zou komen, zou ik normaal ook al 2,5 uur onderweg zijn. Met de auto ben ik er in een uurtje.”

Haar jaargenoot Lucas is wel een vaste ov-klant. Toch maalt ook hij niet om de staking. “Op dagen dat er gestaakt wordt of wanneer er om een andere reden niets meer rijdt, mag ik van thuis de auto lenen. Dus ik vind het wel chill als dat gebeurt.”

Metey, derdejaars student Software Engineering, woont op nog geen tien minuten van de campus in Venlo. Geen probleem dus. Of toch wel: “Nee, dit is wel balen. Want ik heb een bijbaan waarvoor ik wel afhankelijk ben van het openbaar vervoer. Dus ik vrees dat ik die voor vandaag en morgen moet afbellen.”

Afmeldingen
In en rondom Eindhoven merken ze op sommige locaties, waaronder de locatie met de opleidingen Automotive en Engineering in Helmond, dat er minder studenten aanwezig zijn. “Een aantal studenten heeft zich afgemeld vanwege het vervoer”, zegt medewerkster Annelies Moors. “Alle lessen, met uitzondering van de praktijklessen, worden nu online gegeven.”

Hetzelfde geldt voor Fontys Pedagogiek in Sittard. Ook daar zijn minder studenten op school dan normaal. Oonincx: “De oplossing wordt gevonden in het hybride werken. Maar tegelijkertijd zetten de studenten ook hun eigen netwerk in om aan vervoer te komen. Ze komen met de auto en carpoolen.”

Bij Fontys Lerarenopleiding Sittard merken ze weinig absentie. [Karen Luiken/Jan Ligthart]