januari

Vakbonden uni's eisen ruim 14 procent meer loon

De vakbonden hebben hun inzet gepresenteerd voor een nieuw cao aan de universiteiten: ze eisen dat de salarissen met 14,3 procent stijgen en dat er meer vaste contracten komen. Voor het hbo zal een soortgelijke eis op tafel worden gelegd, verwacht AOb-bestuurder Douwe van der Zweep.

Vorig jaar was de loonstijging aan de hogescholen en universiteiten 4 procent. “Die bijstelling is natuurlijk verdampt door de torenhoge inflatie van afgelopen jaar”, zegt Jan Boersma, bestuurder van FNV Onderwijs en Onderzoek. Dit jaar zetten hij en de andere onderwijsbonden daarom voor de universiteiten in op 14,3 procent, de inflatie die het CBS afgelopen oktober meldde. Salarissen zouden bovendien elk jaar automatisch moeten meegroeien met de stijgende prijzen.

AOb-bestuurder Van der Zweep stelt dat zijn bond de komende weken in gesprek gaat met de leden over de precieze invulling van het eisenpakket voor het hbo. Maar dat de looneis voor hogescholen niet veel anders zal zijn dan voor de universiteiten, durft hij nu al wel te voorspellen. “Ook wij gaan voor inflatiecorrectie. We willen de schade van afgelopen jaar gecompenseerd zien.”

“De huidige cao voor het hbo werd in maart afgesloten, toen wisten we nog helemaal niet dat de inflatie zo'n omvang zou krijgen. Die cao loopt tot april dit jaar. We hopen voor die tijd tot een akkoord te komen met de Vereniging Hogescholen. Zo niet, dan gaan we terug naar de leden om ons over verdere stappen te beraden.”

Eerste rang
De vakbonden FNV, AOb, CNV en FBZ legden hun eisenpakket dinsdagmiddag neer bij de universitaire werkgevers. Ook hebben FNV en AOb, samen met de actiegroepen Casual Academy, WOinActie, PNN, Postdocnl en 0.7 een petitie tegen tijdelijke contracten overhandigd die 1.400 keer is ondertekend.

“Universiteiten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en maken daarvoor al jaren gebruik van de loyaliteit en de intrinsieke gedrevenheid van hun werknemers”, stelt Boersma. Tijdelijke contracten met slechte voorwaarden maken het werk voor onderzoekers en docenten zwaar. De bonden willen dat de universiteiten minder van dit soort dienstverbanden aanbieden. Ook moet de werkdruk omlaag.

Verder worden ook richtlijnen voorgesteld over zaken op het gebied van diversiteit en inclusie. Zo wordt er onder meer aangedrongen op een transgenderverlof en een verlof voor vrouwen in de overgang. [HOP/Jan Ligthart]