mei

Unframed helpt burgers in conflictgebieden foto's te delen

€ 35.000 subsidie voor idee Fontys-studenten

Burgers in conflictgebieden die foto’s delen met journalisten. Het idee is even simpel als uniek. Zo uniek dat het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SVDJ) de startup van drie Fontys-studenten beloont met een projectsubsidie van € 35.000.

We kennen ze allemaal: de schrijnende foto’s uit Syrië of Soedan. Gezien het geweld ter plekke zijn die beelden voor journalisten steeds lastiger te maken. Maar niet voor lokale burgers met een smartphone. Dat zette Nick Verbeet (Fontys Hogeschool ICT), Naut van der Mede (Journalistiek) en Joep Steenbergen (Communicatie) aan het denken.

Chatbot
Hun bedrijf Unframed start twee jaar geleden. Joep (24) en Naut (26) kennen elkaar van de minor Media, Minds & Matters. Als ze op zoek gaan naar ICT-ondersteuning komt Nick (21) erbij. Laatstgenoemde: “Het eerste idee was om een app te bouwen. Maar het downloaden daarvan bleek in sommige regio’s lastig. Inmiddels gaat de uitwisseling met een Facebook-chatbot. Via een platform bladeren journalisten overal ter wereld door het aangeleverde materiaal.”

Het SVDJ kreeg 143 inzendingen. Unframed is één van de zeventien uitverkorenen. Naut: “De jury was duidelijk enthousiast. Bovendien sprak in ons voordeel dat we samenwerken met Free Press Unlimited. Deze organisatie probeert burgers in conflictgebieden te voorzien van betrouwbare info. Hun netwerk is ontzettend waardevol.” Soedan wordt straks pilot-land voor Unframed. In de conflictregio Darfour ondersteunt Free Press Unlimited de lokale zender Radio Dabanga. Dankzij de ruim twee miljoen vaste luisteraars krijgt ook Unframed hier voet aan de grond.

Aandacht
De technische details van de uitwisseling zijn cruciaal. Zo zoeken de bedenkers nu naar mogelijkheden om de context van de foto’s te verduidelijken. “Wat moet een journalist allemaal weten om een beeld goed te kunnen gebruiken?” Bovendien is het zaak om Photoshop en andere trucs tegen te gaan. “Een app biedt daarvoor meer mogelijkheden dan een chatbot,” vertelt Nick. “Dikke kans dus dat we daarbij toch weer uitkomen. Maar eerst maken we alles operationeel. Dat gaat sneller met een chatbot.” Het prototype moet eind oktober klaar zijn. Waarschijnlijk gaat het platform dan per 1 januari 2018 de lucht in.

De aandacht verdelen tussen school en bedrijf blijft lastig. Naut: “Als je iets goeds in handen hebt, kun je daar niet half voor gaan. We gaan het bedrijf niet laten liggen voor school.” Volgens Naut denkt Fontys niet altijd even goed mee. “Soms wel, soms ook niet. Een eerdere subsidie-aanvraag kon ik bijvoorbeeld niet gebruiken als schoolproject. Dat is jammer. Je leert er altijd onnoemelijk veel van. Maar gelukkig kan ik nu wel mijn afstudeerproject linken aan het bedrijf.”

Nick krijgt bij Fontys ICT extra ondersteuning via het Deltaproject van Fontys ICT. “Maar soms wringt het behoorlijk. Het is bijna al een fulltime baan om te kijken waar we Unframed wel of niet kunnen inpassen. Overigens snap ik dat de opleiding aan allerlei overheidsregels moet voldoen. Begrip voor ondernemende studenten is er zeker, alleen loop je soms aan tegen de grenzen van de flexibiliteit.”

“We gaan het bedrijf niet laten liggen voor school”
Naut van der Mede

Interdisciplinair werken
Naut, Nick en Joep vertegenwoordigen een mooie mix van disciplines. “De mogelijkheid om samen te werken met mensen van andere opleidingen is superbelangrijk, benadrukt Naut. “Anders waren we nooit zo ver gekomen. Al met al vullen we elkaar prima aan.” Hoe zien de heren Unframed over vijf jaar? Nick: “We willen dan breed actief zijn, in meerdere conflictregio’s. Dat betekent dus ook dat ons concept snel uitrolbaar moet zijn. En we hopen dat ons platform echt iets toevoegt: meer journalistieke aandacht voor conflicthaarden die nu nog een beetje onderbelicht zijn.”

Slotvraag: Wereldvrede is voor een bedrijf als Unframed eigenlijk geen optie? Naut lacht. “Haha. Dat is het sowieso al niet. Al duizenden jaren niet…”. [Frank van den Nieuwenhuijzen]

In het filmpje zie je hoe het concept van Unframed werkt. Nick benadrukt dat het niet meer 100% up-to-date is. “We maakten de animatie een jaar geleden. Beelduitwisseling tussen burger en journalist blijft de basis. Maar sommige technische aspecten, zoals het werken met een app, zijn inmiddels een tikkeltje achterhaald.

Op de foto van links naar rechts: Naud, Nick en Joep.