Tilburg,
juni

Uitkijken naar het einde van de vakantie

Als kind vond ik de zomervakantie echt geweldig. Als student wat minder. Richting het einde van het schooljaar werd ik altijd verdrietig en nostalgisch. Ik leefde namelijk het leven zoals een student dat hoort te doen tijdens de studie. Niet alleen wat betreft drank en ongezond eten, slechte hygiëne en weinig slaap, maar ook als het ging over volop genieten van de studie zelf. Voor mij was dát de vakantie.

Tijdens de zomervakantie moest ik namelijk aan de slag met mijn bijbaan, was ik weg uit Tilburg, waren mijn doordeweekse dagen ook echt niet zo heel interessant. Zat ik op donderdagavond thuis en zag ik mijn klasgenoten niet. Ik vond mijn leven écht een stuk minder leuk in de zomervakanties.

Het jaar dat ik begon aan mijn opleiding – in 2010 - heb ik mijn zomervakantie zelfs doorgebracht in mijn studentenkamer. Het inrichten, het ontdekken van de stad en het op mezelf zijn vond ik fantastisch. Ik kon ook écht niet wachten tot het 6 september was en ik eindelijk kon beginnen aan de opleiding. Het feit dat ik tien jaar later nog steeds weet op welke dag mijn schooljaar begon, is wel een indicatie van hoeveel zin ik had in de studie.

De drie jaar daarna keek ik telkens met dezelfde zin vooruit op het nieuwe schooljaar. Ik vond namelijk vier jaar lang íedere dag uit mijn leven top. Het leren op school, de praktijkervaringen opdoen en ondertussen ook uitkijken naar de donderdagavond. Ik keek dan weer íets minder uit naar de vrijdagochtend, maar daar bokste ik me wél iedere week doorheen.

Inmiddels geniet ik weer intens van mijn vakanties, net als toen ik een kind was. Al is dat gevoel van nostalgie er wel nog. Naar een tijd dat die twee maanden zomer minder leuk waren dan die tien maanden school.

Jacky Eickes is journalist, afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Zij is redacteur van Bron en schrijft daarnaast ook elders al dan niet digitale kolommen vol.