oktober

"Uit de kast komen is de eerste keer het lastigst”

COC: meer aandacht op hbo’s voor LHBT

Op allerlei plekken wappert vandaag de regenboogvlag. Het is Coming Out Day, de dag dat de LHBT-gemeenschap er aandacht voor vraagt dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn, ongeacht seksuele geaardheid. Voorlichting blijft nodig. Ook op het hbo, zegt Ton Ditewig van COC Eindhoven.

Bij de regenboogtunnel in Eindhoven staat vandaag een standje van COC Eindhoven en regio. Vanochtend is de vlag gehesen op het gemeentehuis. De belangenorganisatie voor de LHBT-gemeenschap stond ook al met een standje op het ROC in Helmond. Niet alleen in regio Eindhoven, ook in de rest van Nederland zijn volop van dit soort acties.

Het blijft nodig, zegt Ton Ditewig, secretaris COC Eindhoven. Op middelbare scholen zit nog minstens 80 procent van de leerlingen in de kast. Ook studenten in het hoger onderwijs wagen de stap naar uit de kast komen vaak niet. “Ze hebben soms geen zin in gezeur aan hun kop of zijn bang gepest te worden. Op de Coming Out Day willen we aan iedereen laten zien: ‘je bent niet de enige’.”

Acceptatie verbeterd
De acceptatie voor LHBT’ers is de afgelopen 25 jaar verbeterd, meent Ditewig. “Homoseksuelen mogen trouwen en ze kunnen kinderen adopteren.” In het nieuwe regeerakkoord is bereikt dat overheden niet meer onnodig naar geslacht vragen. Maar toch zijn we er nog lang niet, zegt de secretaris: “Als twee jongens hand-in-hand lopen op Stratumseind worden ze uitgescholden en als ze pech hebben in elkaar geslagen.”

Ditiwig pleit er daarom voor dat niet alleen in het voortgezet onderwijs maar ook op mbo’s voorlichting over dit onderwerp verplicht wordt. “Op het hbo is het moeilijker om het verplicht te stellen. Maar het zou heel wenselijk zijn als ook in het hoger onderwijs aandacht is voor seksuele diversiteit. Het zelfmoordcijfer onder jongeren met een andere geaardheid is nog steeds vijf keer hoger dan onder heteroseksuele jongeren.”

Steeds opnieuw
Voor jongeren die uit de kast willen komen heeft hij nog wel een paar tips. “Kies een geschikt en rustig moment om het je ouders te vertellen. Niet als je vader bijvoorbeeld net aan een moeilijke klus bezig is. Een site die veel hulp biedt is: nietalleenanders.nl. Uit de kast komen moet je eigenlijk steeds opnieuw, bij een nieuwe studie of werk bijvoorbeeld. Maar bedenk: de eerste keer is het moeilijkst.” [Petra Merkx]